Menu

Až donedávna jsem žil v domnění, že podobný článek nikdy nenapíšu. Že to není potřeba, protože vše bylo řečeno, vše je známé a dnes už každý ví, jak nakupovat na zahraničních eshopech. Jenže, opak je asi stále pravdou ...

 

Shop-worldwideProč vůbec psát takový článek? Proč popisovat něco, co už každý ví?

Jenže, jak se tak potkávám s kamarády, starými či novými, poměrně často slýchám větu „.. kdes to koupil? Aha "venku" ... no já venku nenakupuju .. vlastně bych rád ... ale nemám s tím zkušenosti .. „  

Hmm .. podobný názor slýchávám mnohem častěji, než bych v roce 2014 považoval za normální. A když jsem jen za poslední měsíc odpovídal emailem na víceméně stejné dotazy už potřetí ... tak teda jo .. asi opravdu nastal čas dát tomu podobu článku :-)

 

Pokud máte s nákupy v zahraničí své zkušenosti (což doufám), pak prosím tento článek ignorujte ... není určen pro vás. Nic nového, objevného, nebo zásadního zde pravděpodobně nenajdete. Nebo možná jinak - přečtete si jej a opravte případné nepřesnosti nebo mi pomozte jej doplnit.


Těm, co skutečně začínají, snad trochu pomůže ... není to nějaký jednoduchý návod ve stylu krok za krokem ... ale snažil jsem se popsat základy a pak také možnosti se kterými se můžete setkat.Vše podle mých zkušeností.

 

Proč vůbec nakupovat v zahraničí ?

usorczObčas mi někdo vyčítá, že "slepě" propaguji nákupy v zahraničí. Že bych měl raději podporovat tuzemské prodejce.

Tak aby bylo jasno – já podporuji tuzemské prodejce. Tedy v případě, že tu nějaký je, požadované zboží nabízí a to za dobrou, nebo alespoň rozumnou, cenu a hlavně - chová se tak, že si moji podporu zaslouží.

Takže, proč něco kupovat doma a proč venku :

  • Pokud dokážete požadovanou věc sehnat u nás „doma“, za rozumné peníze a v rozumné dodací době, pak mám jedinou radu a ta zní "NEVÁHEJTE !". Není co řešit. Kupte si to tady u "nás". Máte záruku, podporu, servis. Navíc obchodník - člověk, který se rozhodl riskovat a do obchodu "vrazil" nemálo úsílí a financí, si naši podporu jednoznačně zaslouží. Takovým nákupem také zvyšujete svoji šanci, že v budoucnu u něj opět uspějete.

  • V některých případech se v ČR nabízí zboží za vynikající ceny, které jsou stejné nebo dokonce i výhodnější než při nákupu v zahraničí

Typickou ukázkou může být tester šípů PineRidge, který jsem si nechal poslat z USA a popisoval v článku Pine Ridge Arrow Inspector. Jeden pozorný čtenář mě upozornil (a já mu za to děkuji), že ta samá věc se dá koupit i u nás a to za výbornou cenu.

thumbupDruhým příkladem může být české zastoupení loveckého oblečení Harkila - firma Hubert Styl . Obchod jak má být. Kamenný i internetový. Vynikající sortiment, výborné ceny, příjemné prostředí a ochotný personál. Radost tam nakupovat. Nikdy by mě ani nenapadlo, shánět věci od Harkily jinde, než u nich.

  • Dokonce jsem ochoten akceptovat i o něco málo vyšší cenu. Často kupuji u našich obchodníků věci, které bych možná dokázal zvenku sehnat o něco málo levněji. Něco málo, zdůrazňuji. Pokud je rozdíl „rozumný“ a pokud mám obchodníka rád, klidně to akceptuji. Jen prostě nesmí moji ochotu a vstřícnost zaměňovat za slabost nebo blbost.

  • Ale, pokud tuzemský "prodejce" nabízí zboží, které je o desítky procent dražší, než dokážete koupit sami „venku“, nevidím jediný důvod proč bych měl nakupovat u něj. Sice chápu, že to nemá jednoduché, ale s podobným přistupem to nebude mt jednoduché nikdy.

  • Ale, pokud tuzemský prodejce nabízí starší, nebo dokonce výběhový model, a ještě o této skutečnosti „taktně“ mlčí a chce "plnou" cenu, pak nevidím jediný důvod nakupovat u něj..

  • Ale, pokud mi tuzemský prodejce nabízí, že mám zboží objednat a zaplatit a on mi ho doveze za měsíc či dva (já ho přitom ze zahraničí můžu mít za týden), musel by mi nabídnout hodně dobré podmínky. Protože jinak není jediný důvod ho kupovat zde.

  • Ale, pokud se tuzemský prodejce chová, jako by byl jediný, u koho tu věc můžu koupit, a že já vlastně nemám na výběr, a že mám být vlastně rád, že mi to vůbec prodá ...no, to se tedy vážně nedomluvíme :-)

  • Poslední případ, kdy už není žádná diskuze, je zboží, které tu prostě vůbec neseženete. Nikdo ho tu nenabízí. Ani skladem, ani na objednávku. Co jiného vám zbývá, než ho koupit venku?

 

Takže závěr - nenakupuji "slepě" pouze v zahraničí. Ale je to pro mě jedna z možností, kterou umím využít a využiju, pokud je potřeba. Dává mi to svobodu se rozhodnout. A to právě jde. Mít možnost volby.

 

Co budete k nákupu potřebovat ?

Nákupy v zahraničí jsou dnes hodně jednoduchou záležitostí, nicméně i tak potřebujete několik věcí :

  • Znalost jazyka – nemusíte rozumět moc, ale trošku aspoň ano. Musíte být schopni pochopit to, co se na „monitoru píše“. Není to většinou žádná "křeč", protože nikdo na vás nespěchá. Máte tolik času, kolik potřebujete. Eshop vám nikam neuteče.

Pochopitelně můžete využít i služeb překladačů – např. Google Translator hodně pomůže. Není to sice extra komfort, ale dá se to s ním zvládnout.

Např. já téměř vůbec neumím německy. Když objednávám z Německa, často musím překladač použít. (malý tip – je mnohem lepší nechat si překládat z Němčiny do Angličtiny, kterou už zvládnu, než přímo do Češtiny.  Zatímco přímý překlad do ČJ je téměř nepoužitelný, překlad NJ – AJ je mnohem přesnější a kvalitnější. Snad díky podobnému základu obou jazyků)

Cizího jazyka se prostě nemusíte bát. Během objednávky máte tolik času, kolik jen potřebujete. Navíc, v 99% vám nikdo nebude volat telefonem. Výjimečně vám může přijít třeba email ..  a ten si opět v klidu přeložíte.

  • Způsob jak zaplatit – v dnešní době je to především platební karta.  Platební karty dnes vydává každá banka, takže žádný problém. Platební karta musí mít povoleny nákupy přes Internet (banky někdy blokují Internetové platby – buď na vyžádání klienta, nebo automaticky při vydání nové. Stačí zavolat na pobočku a zeptat se, případně požádat o povolení)

Druhou možností je služba Paypal, ke které ovšem kartu potřebujete také.

Více o způsobech placení bude napsáno níže.

  • Emailovou adresu pro případnou komunikaci – s tím snad problém nebude. 

  • Poštovní adresu pro doručení zboží – opět snad bez problémů

  • Chuť se do toho pustit :-) Zkusit něco nového. Věřím tomu, že spoustu lidí od zahraničních nákupů odrazuje strach z neznámého. Co bude, jak to bude, co když mě okradou atd ..

Na Internetu dnes nakupují miliony zákazníků každý den. Nikdo nikoho neokrádá, tedy pokud se zákazníci nechovají, s prominutím, jako debilové. Pokud nakupujete u seriózních obchodníků, není jediný důvod, aby vše nedopadlo dobře. Velké internetové obchody jsou prosperující firmy s obratem několik miliard ročně a nemají jediný důvod zrovna Vás šidit či podvádět. Dobré jméno a důvěra zákazníků jsou pro ně to nejcennější.

A .. jakmile nákupy venku jednou vyzkoušíte, otevře se vám zcela nový svět. Nové možnosti. Nebude se vám chtít přestat .. věřte mi :-)

 

Kde nakupovat ?

Pokud se rozhodnete nakupovat v zahraničí, pak nastupuje otázka KDE? Odpověď záleží hlavně na tom, co chcete koupit. 

Obecně bych doporučil orientovat se na největší a nejznámější obchody pro daný sortiment. Nemá cenu, alespoň ne v začátcích, snažit se objevit nějaký úžasný ale utajený obchod. Obchod, kde mají  zboží za „supercenu“ ... Možná takový opravdu existuje, a vy jej časem objevíte, ale pro úplný začátek se smiřte s osvědčeným "průměrem" :-)

Pokud jde o vybavení na Bowhunting, pak prvním místem, kam se podívám třeba já, je US eshop Lancaster Archery. Mají široký sortiment, spoustu věci skladem, dobré ceny. Na webu jsou aktuální informace co je skladem a co ne (zboží je objednáno a čeká se na něj tzv, "Backordered"). Navíc jsou velmi spolehliví. 

Druhým obchodem, kam se občas kouknu je řetězec obrovských prodejen Cabela's případně BassPro.  Nemají sice tolik „lukařské bižuterie“ (tolik různých drobností), ale zase mívají mnohem lepší nabídku „obecnějších“  věcí – např. oblečení. Případně zde hledám věci, které obecně souvisí s lovem, ale nejsou určené výhradně pro lukostřelbu nebo bowhunting. Typicky třeba dalekohledy, dálkoměry atd ...

U obou bývají docela časté cenově zvýhodněné akce. Některé zboží se tam dá někdy sehnat opravdu za dobrou cenu.

Výhodou obou obchodů je, že některé zboží (u Cabelas většina) má u sebe nejen detailní popis, ale i zákaznické recenze. Někdy to jsou desítky názorů a hodnocení. Pochopitelně nemůžete brát vážně každý příspevek, neboť idioti jsou všude, ale vyjde vám z toho nějaký průměr, který může být užitečný pro vaše rozhodování.

t-Ebayseller

E-Bay – obrovský obchodní portál, kde seženete všechno možné. Původně byl snad určen pouze pro obchody typu „aukce“, kdy se přihazovalo k nabídce a poslední „vyhrál“. I dnes tam podobné „kšefty“ najdete, ale naprostá většina zboží se dá koupit okamžitě (volba Buy It Now).

Dnes na něm nabízí svoje zboží i spousta normálních obchodů. Je to pro ně jen další odbytový kanál, navíc s levnou propagací. Já osobně sice Ebay moc často nepoužívám, ale pro spoustu dalších lidí je to primární místo k nákupům.

Velikou výhodou Ebay je označování kvality prodejce. Pokud vidíte, že prodejce má třeba 65.493 hodnocení od zákazníků a z nich je 99,6% pozitivních, pak se asi není čeho obávat. Není jediný důvod proč byste neměli být spokojenii Vy.

Amazon – bez diskuze jeden z hlavních e-obchodů současné doby. Přestože byl původně určen k prodeji knih, dnes nabízí všechno možné. Dokonce i vybavení pro bowhunting. Často funguje jen jako obchodní prostředník - Amazon nabízí, vy u něj objednáte, ale zboží vám dodá jeho obchodní partner. Tohle je ale detail, který vás nemusí nijak zajímat.

Camofire - už jsem o něm dokonce napsal článek Slevomat pro bowhuntery. Server, který nabízí zboží ve slevě. Každý den něco. Každý den se kouknu, co tam mají ... je to ideální k ranní kávě ... a věřte nebo ne, občas nakoupím. Není toho moc a není to často, ale můžete zde objevit pěkné věci za super ceny. 

 

Obchodů je pochopitelně mnohem víc. Je jich jako máku. A nejen v USA. Můžete nakupovat dokonce i v Číně – třeba populární DealExtreme nebo Aliexpress. Seženete tam "babilion" věcí a někdy za neskutečné ceny. A věřte nebo ne, obchod je velmi spolehlivý včetně dopravy do ČR, která je často úplně zdarma. Jen s kvalitou některých věcí to může být někdy horší. Někdy. Ale to už je součást hry :-) 


Když budete něco shánět, zkuste to nejprve na těch známých a osvědčených. Klidně se ptejte zkušenějších kamarádů. Jak budou vzrůstat vaše zkušenosti a sebevědomí, nebojte se zapátrat i jinde.

Pokud sami na Internetu už nakupujete a máte svůj oblíbený obchod, napište jej třeba do diskuze pod článkem. Někomu dalšímu to může přijít vhod.

 

Obecný princip Internetového nákupu

Je to naprostý základ, o kterém předpokládám, že ho každý už snad zná, ale když už tento článek píšu, tak jen pro jistotu a pro úplnost sem dám takový obecný popis. Opakuji, že je to velmi obecné schéma,  jak takový nákup probíhá. Detaily se mohou (a asi i budou) u jednotlivých obchodů trochu lišit. Nicméně princip je stále stejný.

 

  • Do prohlížeče zadáte adresu obchodu (např www.lancasterarchery.com) a ocitne se „v obchodě“.

  • Pokud hodláte nakupovat, potřebujete mít založen zákaznický účet. Pokud jej už máte, pak se pouze přihlásíte pod svým jménem a heslem.

Pokud ho ještě nemáte, někde pod tlačítkem „Register“ nebo „New User“ najdete registrační formulář. Je to většinou jen Vaše jméno, poštovní adresa, email adresa, případně pár dalších informací a heslo, pod kterým se budete v budoucnu přihlašovat. Není to nic složitého, nic závazného. Můžete mít v obchodě účet mnoho let a přitom nic nekoupit. O nic nejde.

t-login



Pokud již máte účet stačí se pomocí emailové adresy a hesla přihlásit. Pokud ne,
vytvoření nového účtu je otázkou několika minut - takto to vypadá u "Lancasterů"


Naopak jako registrovaný uživatel máte svůj účet, můžete sledovat průběh vyřizování zásilky, historii objednávek. Za provedené nákupy se vám načítají nějaké body (Loyalty points, Redeem points atd .. ), které můžete využít pro slevu při příštím nákupu atd ...

Některé obchody umožňují i jednorázový nákup bez registrace (jako Host či Guest), ale to je technický detail, o kterém se teď nebudu nijak rozepisovat.

  • Jakmile jste přihlášeni, můžete začít nakupovat. Najděte si zboží, které chcete a tlačítkem Koupit nebo Buy nebo Add to Cart nebo Shop nebo prostě něco takového, to strčíte do košíku.
    buyme

  • Nakupujete dál, všechno co chcete ... 

  • Kdykoliv máte možnost si prohlédnout obsah vašeho košíku. K tomuto účelu slouží tlačítko/ikona označovaná jako Můj Košík, My Cart, Basket nebo něco podobného. Většinou ji naleznete na stránce někde úplně nahoře a vpravo.
    mycart


  • Jakmile máte vše co chcete zvolíte možnost K pokladně  nebo Checkout nebo něco obdobné a jdete svoji objednávku uzavřít.
    checkout

    Ještě jednou odsouhlasíte obsah košíku, potvrdíte dodací a fakturační adresu (systém ji asi zná z vašeho učtu). Zvolíte způsob placení (převodem, dobírka, karta, Paypal) a způsob dodání (PPL, DHL, Česká pošta, USPS .. atd)

  • Definitivně potvrdíte objednávku a hotovo. Podle zvolených možností dojde buď k zaplacení (třeba platba kartou nebo Paypal) nebo možná budete platit až při dodání zboží (dobírka). Zboží k vám dorazí za den, dva, tři, týden či dva, podle vzdálenosti a podle zvoleného (a drahého) způsobu dopravy.

Znovu opakuji - toto je velmi obecný popis. Zacházet do jednotlivých detailů už by bylo mimo rozsah tohoto článku a hlavně, byť princip je stále stejný, jednotlivé detaily se mohou u různých obchodů trošku lišit.

 

dummyPokud zatím OPRAVDU nemáte s nakupováním na Internetu ŽÁDNÉ zkušenosti a to ani v ČESKU, pak bych vám před prvním zahraničním nákupem doporučil toto :

  • Vyzkoušejte si nakupování nejprve v "klidu a bezpečí“ na některém z domácích eshopů. Bude to „na vás mluvit Česky“.

    Když si nebudete jistí, můžete zavolat na zákaznickou podporu a česky se optat. Eshopů je nepřeberně ... www.kasa.cz, www.mall.cz, www.alza.cz, www.czc.cz, www .. já už nevím jaký další .. jsou jich doslova "mraky".

  • Kupte si nějakou blbost. Třeba baterky, které stejně potřebujete. Nebo podložku pod myš. FIltry do vysavače. Nebo knížku. Nebo něco jiného. „Osahejte si to“, vyzkoušejte si, že to funguje a jak to funguje a až to „budete mít v malíčku“, tak to samé vyzkoušejte v zahraničí.

Obdobně .. i při svém prvním nákupu v zahraničí můžete koupit třeba jen nějakou drobnost. Třeba vytahovač šípů za 5 USD. Pravda, nákup jedné věci s dopravou z Ameriky sice nevyjde nijak závratně výhodně, ale bude to malý test. Že to funguje a jak to funguje. Když se něco pokazí, škoda bude minimální. A opravdu velký nákup za stovky nebo tisíc dolarů si můžete nechat na později, až si budete opravdu jisti JAK NA TO.

 

Na dobírku zapomeňte

I když v Česku poměrně často využíváme možnost Dobírky – platíme až při převzetí zboží, při zahraničních nákupech na podobnou možnost, bohužel, musíte zapomenout. Pokud je mi známo, žádná dobírka „nehrozí“, a to ani v případě nákupů z Evropy, byť i v rámci EU (např. z Německa). 

Objednané zboží vždy zaplatíte dopředu a zboží vám bude odesláno až potom. Osobně v tom nevidím problém.

 

Cena ještě není CENA !

higher-pricesPokud koukáte na nabídku zboží v US eshopu, pravděpodobně vám budou ceny připadat velmi výhodné. Nicméně je nutné si uvědomit, že tato cena rozhodně není konečná. Tedy pro Vás. Protože k ní budete ještě muset připočítat další náklady

Doprava – pochopitelně dopravu platíte i u nás. Ale, zatímco při větší objednávce vám tuzemský eshop často poštovné odpustí (zaplatí jej za vás), při objednávce ze zahraničí tomu tak asi nebude. I když US eshop nabízí např. při objednávce nad 100 USD poslání zdarma, buďte si skoro jistí, že se to týká pouze zákazníků v USA. Tedy lokální dopravy (a to ještě té nejlevnější a nejpomalejší varianty). Tedy, že za zásilku do zahraničí budete platit vždy.

invoiceDoprava, obzvláště z USA, může (ale nutně nemusí) představovat docela významnou položku v celkové ceně. Záleží na mnoha faktorech : 

  • jak velký je obchodník a jak moc způsobů dopravy nabízí a jak dobré má vyjednané podmínky s dopravními společnostmi
  • jak velká je přepravovaná zásilka - rozměry, váha. 
  • většinou vám systém eshopu dopravu spočítá na "dolar přesně". Tedy za předpokladu, že jste správně zadali místo určení. Výjimkou mohou být nadrozměrné a nestandardní zásilky, pro které platí extra poštovné - viz niže.


DPH a clo
– pokud nakupujete mimo EU, pak si k ceně nákupu ještě připočtěte další poplatky a to je DPH a clo. DPH je nyní 21% a clo ... no přiznám se že nevím. Je to nějaké procento .. nic dramatického, jinak bych to věděl :-)

Důležité ale je, že DPH a clo se platí z celkové částky VČETNĚ dopravy. Tedy pokud váš nákup byl za 200 USD a express doprava stála třeba 100 USD, pak vás tady u nás „zkasírují“ z celkové částky 300 USD. Nechápu logiku, ale je to tak.

Pokud nakupujete ze zemí EU, pak vám ani clo ani DPH „nehrozí“. No přesněji - DPH je už v ceně započtené – naúčtoval vám ho evropský obchodník, který ho odvede svému státu.

Extra poplatek – pokud dorazí zboží, které je potřeba proclít, většinou to za vás udělá nějaká firma (viz níže). Těm ještě zaplatíte nějaký poplatek za tuto práci. Bývá to tak stovka, dvě. Nic strašného.

 

Evropa nebo USA ?

Když nakupujete ze zahraničí, je lepší zvolit Evropský nebo Americký obchod? Odpověď je .. jak kdy.

  • Někdy je to zjednodušené tím, že požadovanou věc v Evropě vůbec neseženete :-)
  • Pokud ano, stojí za to porovnat ceny zboží. A vzít v úvahu cenu dopravy a případné DPH a clo.
  • Doprava po Evropě je pochopitelně levnější. Nebo bývá. Zboží taky pravděpodobně dostanete dřív i když neplatíte žádný "express" a jde to „normální poštou“. 

Výhoda je, že zboží nikdo nikde „nezadrží“. Zatímco zásilka z USA se zastaví na celnici a vy se musíte dohodnout na způsobu proclení (viz níže), zásilka v rámci EU přijde stejně, jako když vám babička pošle k vánocům čepici. Většinou vám ji přiveze Česká Pošta nebo dohodnytý dopravce.

Pokud opravdu seženu věc za dobré peníze např. u sousedů v EU (můj docela oblíbený obchod BogenSportWelt nebo anglický Amazon), pak neváhám. Ale nestává se to zas tak často.

Na tomto místě je asi dobré upozornit, že nejslavnější a největší obchody – např. Ebay nebo Amazon mají své lokální pobočky.

Vezměme si již zmíněný Amazon jako příklad. Originální americký Amazon je na adrese www.amazon.com a nakupujete v USA. Zatímco jeho anglická „pobočka“ má adresu www.amazon.co.uk a nakupujete v Anglii, tedy v EU.

Pokud nakupuju na US Amazonu, zboží mi přijde z USA. Platím dražší poštovné, budu platit DPH a clo. Pokud ale nakoupím na anglickém, zboží možná bude o něco málo dražší, ale poštovné levnější a vyhnu se placení DPH a cla. 

V reálu je to ještě trošku složitější – Amazony si někdy vaši objednávku „předají mezi sebou“, aby vás obsloužil ten bližší. Ale není to vždy a už je to opravdu poměrně složitý detail, který sem asi nepatří.

Takže, mohu-li, raději vždy zvolím anglický Amazon než ten americký. Jenže, s ním mohou nastat následující problémy :

  • nabídka anglického prostě není tak široká. A zatímco v US „moji věc“ běžně mají, anglický nic takového „nevede“. Divíte se ? Já taky ... ale je to fakt.

  • anglický Amazon nesmí některé zboží prodat mimo Anglii. Občas se to stane. Ve smlouvě s výrobcem zboží mají třeba omezení, že NESMÍ dodávat konkrétní zboží mimo Anglii. Nebo do téhle či oné země. Důvody jsou různé a nemá cenu je tady detailně rozebírat. Důležité je, že se vám něco takového může stát. V košíku máte pět věcí. Při placení zjistíte, že se třemi není problém, ale zbývající 2 vám do ČR nepošlou .. Hmm. Řešení existuje a jmenuje se „virtuální adresa“, ale o ní až o kousek níž.


Některé věci se posílají hůře nebo je poslat vůbec nelze

Při nákupu v USA můžete narazit na problém, že některé věci lze poslat obtížně, draho, nebo poslat vůbec nelze.

ElephantVelké, tzv. „Oversized“ zboží - pokud je zboží větších rozměrů (a nemusí to být ani moc), nebo těžší, pak se jeho doprava z USA může zkomplikovat. Prodražit. Stačí třeba obyčejný luk, který už je delší než max. povolená délka. Nebo kufr na luk. Nebo třeba terč, který je zase těžký.

Zatímco pro běžný nákup vám obchodní systém eshopu spočítá cenu poštovného na korunu přesně, u těchto věcí se může stát, že cena bude ve finále vyšší. Většinou vás obchodník kontaktuje (emailem) s tím, že doprava není třeba 65 USD, jak vám tvrdil kalkulátor poštovného na eshopu, ale byla by třeba 200 USD. Pokud budete souhlasit.

t-OversizedPři nákupech je potřeba na to dávat trošku pozor. Většinou je u takového zboží uvedena poznámka, že se jedná o „oversized item“ a poštovné bude trošku jiné než obvykle. Na druhou stranu, nemusí to platit nutně vždy. Např. z Cabelas mi poslali „šplhací posed“, což byl docela rozměrný a těžký balík a vše se vešlo do „běžného“ poštovného. Můžu-li parafrázovat Forresta Gupa .. takové dopravné je jako bonboniéra .. nikdy nevíte co ochutnáte ... 

Je těžké to určit dopředu, protože různí obchodníci mívají s dopravci různé smlouvy a různé podmínky. Pokud se chystáte na nákup rozměrnějších nebo těžších věcí, je dobré kontaktovat zákaznickou podporu prodejce emailem předem a ujasnit si jak to bude.

 

Některé věci letecky nepošlete vůbec – třeba o zbraních nebo střelivu snad ani neuvažuji, ale platí to např. i pro některé chemikálie. Na dopravu podobného zboží se mohou vztahovat různá omezení, která pro podobnou věc povolují např. pouze pozemní dopravu. A po zemi se věci z USA do ČR posílají blbě :-) Narazil jsem na to např. objednávce "zdánlivě obyčejných" barev na kůži, kdy prodejce nemohl zboží do Evropy letecky vůbec poslat. Řešením je kontejnerový transport na lodi, což už je záležitost velkoobchodníků a tedy nic pro nás.

Jedná se ale skutečně o dost výjimečné záležitosti a případné omezení dopravy bývá u těchto věcí uvedeno.

 

Jak platit ?

Při nákupu v českých eshopech máte v podstatě tři možnosti :

  • platba předem bankovním převodem
  • platba předem platební kartou
  • platba až při převzetí, tzv. Dobírka

V zahraničních je to obdobné. Jen na dobírku, jak jsme si už řekli, můžete zapomenout. 


visa mastercardPlatební karta
je při běžném nákupu na zahraničních eshopech vlastně nejčastější možnost. Současně je to způsob nejrychlejší a nejpohodlnější.

K tomu, abyste tento způsob placení mohli využít potřebujete pochopitelně platební kartu. Což dnes snad už není problém.

Vaše karta ale navíc musí umožňovat platby přes Internet. Některé banky vydávají karty, které mají tento způsob platby implicitně zablokovaný. Nebo jej zablokují na vyžádání majitele.

Předtím, než se pokusíte vaší kartou zaplatit, prověřte si u vaší banky, jak na tom vaše karta je, případně požádejte o povolení internetových plateb.

wirePlatba převodem na účet (tzv. wire transfer) je v porovnání s platbou kartou poměrně nepraktická. Trvá dlouho, musíte u své banky podat příkaz k úhradě do jiné, zahraniční banky. Potřebujete znát informace jako je IBAN, SWIFT, někdy i kód tzv. Routing Bank. Je to komplikovanější, trvá to déle a většinou to na různých poplatcích také více stojí. Platby do některých bank ve vzdálených zemích mohou být poměrně složité a nemá cenu je zde detailněji rozebírat.

Nicméně může se stát, že některý obchodník jiný způsob platby neakceptuje. Typickým příkladem je např. evropská (ve Finsku) pobočka velké americké firmy Huntersfriend. Kupoval jsem od nich luky. Je s nimi dobrá spolupráce, ale ... vyžadují pouze platbu převodem na účet. Když není jiná cesta, lze to akceptovat.


Další, dnes velmi populární, možností platby je použít službu Paypal. Více informací najdete o kousek níže.

 

Je to bezpečné ?

Argument bezpečnosti je nejčastějším důvodem, proč lidé odmítají nakupovat v zahraničí na Internetu. Mají strach, že své údaje sdělí podvodníkovi, který jim následně „vyčistí“ účet. Je taková obava oprávněná ? Odpověď není jednoduchá, ale dá se shrnout asi takto :

fraudAno, opravdu se mohou údaje o vaší kartě dostat k podvodníkovi, který se pokusí "vaši kartu zkásnout" za něco, co jste nikdy neobjednali ani nekoupili. Pro nárokování platby totiž stačí znát následující informace :

Typ karty, Majitel karty, Číslo karty, Datum expirace – dokdy platí. A kontrolní kód, kterým je většinou poslední trojčíslí, uvedené na druhé straně

Pokud kdokoliv zná tyto informace, může tvrdit, že proběhla nějaká transakce a požadovat po vaší bance platbu nějaké částky.

Poznámka : je docela zvláštní, že spousta lidí se bojí data o své kartě zadat na Internetu do platebního formuláře, a přitom bez jakéhokoliv zaváhání odevzdá svoji kartu při placení někde v restauraci naprosto neznámému číšníkovi, který si ji někam odnese a za chvíli zase vrátí ...

Jaktože se bojí známého renomovaného obchodníka na druhé straně světa a nebojí se neznámého člověka v české hospodě? :-)

Ne, teď vážně. Opatrnost při sdělování těchto údajů je naprosto v pořádku. Je ale nutné si vždy uvědomit, KOMU tato data sděluji.

Pokud je to renomovaná firma, obchodník, který je na trhu už mnoho let a má roční obrat X milionů USD, nabízí se otázka PROČ by zrovna vám měl defraudovat kartu ? Jeho nejcennější majetek je jeho dobré jméno. Stačí málo a přijde o něj. Stačí jen o malinko víc a banky mu odeberou právo inkasovat karty. A to je pro obchodníka v dnešním světě KONEC. Nikomu normálnímu prostě pár ukradených stovek či tisícovek  za podobný osud nestojí.

Jiná věc je, pokud kupuji něco od naprosto neznámé firmy WungWangWong Ltd., sídlicí někde v Nigérii, která vznikla někdy před týdnem a nejsou na ni žádné rozumné reference. Takové firmě sdělí údaje o své kartě jen blázen. I kdyby nabízela nejlepší ceny na celém světě. Je to o použití obyčejného selského rozumu. Nic víc.

Většina obchodníků pro zpracování platebních karet používá speciální stránky - aplikaci. Pro zaplacení jste z vlastního obchodu přesměrování na tyto zabezpečené stránky (většinou nějaké banky), kde zadáte údaje o kartě, systém automaticky ověří správnost údajů, případně autorizuje zadaná data a schválí či neschválí platbu. Samotný obchodník se pak dozvídá, zda transakce byla uspěšná či nikoliv. 

Formuláře pro zadávání údajů o platební kartě jsou (nebo by vždy měly být) zabezpečené - šifrované. Poznáte to většinou podle adresy, ve které se namísto "obyčejného http://" objeví "https://". To "s" na konci je jako "secure - bezpečný". Což v praxi znamená, že data, která si váš počítač vyměňuje s platebním serverem, jsou kódovaná a nikdo "po cestě" je nemůže přečíst a zneužít.

warnNikdy byste neměli údaje o své platební kartě posílat emailem !!! Email od vás ke koncovému příjemci putuje přes řadu poštovních serverů a protože text emailu je nezakódovaný, kdokoliv na této cestě si jej může přečíst ! Je to, jako byste informace o vaší kartě ohlásili obecním rozhlasem.

Co je důležité ... karetní transakce jsou pod kontrolou vaší banky. Už několikrát se mi stalo, že chvíli potom, co jsem dokončil obchod, zazvonil telefon a volal mi někdo z mé banky. Dotaz zněl, že „před sebou vidí“ můj nákup (provedený před pár minutami) a chce se optat, zda je to skutečně OK.

Navíc, i když takový dotaz nepřijde, vy máte právo jakoukoliv transakci, která se vám nezdá, prohlásit za neplatnou. Co se přesně děje dál už se mě neptejte, protože jsem to v reálu nikdy nepotřeboval. Ale teoreticky - vaše banka transakci může zrušit, peníze "se zablokují" a začne se vyšetřovat kdo má pravdu a kdo lže. Pokud byla transakce skutečně neoprávněná, vrátí se vám peníze na váš účet.

hinttip1Nicméně, pokud se o bezpečí svých peněz stále bojíte (což je v pořádku), nabízím vám malý, ale osvědčený, trik.

Ke všem svým hlavním účtům mám sice platební karty, ale ty mají Internetové platby ZAKÁZÁNY. Specielně za účelem internetových nákupů mám zřízený jeden zvláštní účet a k němu jednu VISA kartu, kde je tento způsob placení POVOLEN.

Na tomto účtu normálně nemám žádné peníze – max. jen pár stovek, které tam zůstaly od minulého nákupu. Pokud potřebuji něco koupit po Internetu, přepošlu na tento účet peníze. Pouze tolik, aby stačily pokrýt plánovaný nákup. A můžu nákup provést a zaplatit. Po nákupu tam opět nezůstane (skoro) nic. Pokud by se náhodou někdo rozhodl zneužít informací o mé kartě, dostane se pouze k tomuto účtu a rozhodně si „moc nepomůže“.

 

 

Služba Paypal

PayPalProblém s posuzováním KDO je důvěryhodný a kdo ne, komu mohu bez obav sdělit údaje o své kartě a komu raději ne, úspěšně vyřešila služba Paypal.

Paypal tvoří ZEĎ mezi vámi a neznámým obchodníkem. Vy si založíte a máte u Paypalu svůj účet. Paypal zná údaje o vaší kartě a může z vaší karty inkasovat peníze. A protože je to světoznámá a seriózní firma s miliardovým obratem (v podstatě s renomé banky) nemáte důvod jim nedůvěřovat.

Obchodníkovi pak platíte přes Paypal. On se nikdy nedozví číslo vaší karty, jméno držitele a ostatní údaje. Pro dokončení obchodu jste přesměrováni na stránky Paypal, kde se přihlásíte, potvrdíte platbu a hotovo.

checkbypaypal

Obchodník se od Paypalu pouze dozví, že zákazník platbu autorizoval a že je vše v pořádku. On ví, že své peníze dostane. Nezná sice žádné detaily, ale je v pohodě. Objednané zboží může poslat na vámi zadanou adresu.

Paypal slouží jako jistota pro obě strany – pro vás i pro něj.

Paypal má navíc tu výhodu, že vás jako zákazníka dále ochraňuje, Kdyby zboží nebylo v pořádku, nefunkční apod. a obchodník odmítal váši reklamaci uznat. Můžete se obrátit se svojí reklamací na Paypal. 

Paypal je pro "nadšeného nákupčího" velmi užitečná věc. Pokud vás možnosti nákupů v zahraniční zaujaly, pak vřele doporučuji si tuto službu zařídit. Nemusí to být pochopitelně hned, při vašem prvním nákupu, ale v budoucnu ji dozajista využijete. Rádi a mockrát.

Abyste mohli Paypal používat, musí si nejprve zřídit svůj uživatelský účet. Popis "Jak na to" už přesahuje rozsah tohoto článku. Ale nezoufejte .. na internetu najdete detailní návod jak to udělat. Nejlépe je asi začít přímo u zdroje - viz http://www.paypalcz.cz

Jen podotýkám, že ne každý obchodník možnost platby přes Paypal nabízí. Absence této možnosti nic nevypovídá o tom, zda je obchodník seriózní nebo ne (např. u Lancaster Archery možnost Paypal nenajdete). Obecně, ale opravdu velmi obecně, lze říct, že služeb Paypalu využívají spíše menší prodejci, zatímco ti velcí jej nabízet nemusí. Ale opět ... výjimka může potvrzovat pravidlo.

 

Virtuální adresa

Někdy narazíte na problém, že vybraný obchodník nenabízí dopravu do ČR. Proč ? 

  • Někdy prostě neposílá vůbec mimo svoji zemi (většinou USA).
  • Někdy mu to prostě nedovoluje smlouva s výrobcem, který tak „chrání“ své distributory v dalších zemích
  • Někdy jde o menšího prodejce, který nemá velké zkušenosti s posíláním do zahraničí. Nebo nějaké má, ale špatné.
  • Někdy zjistíte, že sice dopravu do ČR nabízí, ale je to naprosto brutálně nejdražší způsob – něco jako FedExExpressSuperPriority a stojí to naprosto nesmyslné peníze

 

hinttip1Malý tip : je poměrně nepříjemné překvapení, když v obchodě strávíte dlouhý čas zakládáním účtu, prohledáváním nabídky, vkládáním věcí do košíku a až téměř na úplný závěr zjistíte, že odeslání do zahraničí se vůbec nenabízí, nebo v seznamu není uvedena Česká Republika.

t-intershipPokud je pro vás daný eshop nový, zkuste se nejprve podívat, jak jsou na tom se zahraničními objednávkami. Většinou jsou podobné informace uvedeny hned na první stránce někde dole, v tzv. patičce stránky. Bývá tam něco ve smyslu "International Orders" nebo "International Shipping" atd ... Na obrázku vpravo je ukázka z webu Cabela's. Podle informací na obrázku zde nebude se zasíláním do zahraničí žádný problém.

Druhou možností je udělat rychlý, testovací „pseudonákup“. Prostě hodím do košíku první věc, která mi "přijde do cesty" a hned jdu „K pokladně – Checkout“. Proklikám se až na stránku, kde zadávám Adresu k doručení (Delivery Address) a podívám se, zda se mi nabízí Česká Republika.

Obchod pochopitelně nedokončím – neprovedu závěrečné potvrzení. Pokud zaslání do ČR možné není, končím. Nic jsem nekoupil, zavírám okno prohlížeče nebo přecházím jinam. Odcházím .... zboží sice zůstalo „v košíku“, ale nic se neděje. 

Pokud doručení do ČR možné je, vrátím se zpět do obchodu, testovací položku z košíku „vyhodím“ a začnu nakupovat doopravdy.

 

Vraťme se ale zpět k situaci, kdy prodejce prostě do ČR neposílá. Co s tím ? Nejlepší je, podívat se jinam. Najít jiného prodejce, který se zahraničními objednávkami nemá problém.

Pokud to nelze, nabízí se, jako elegantní řešení, tzv. „virtuální adresa“.

Jde o službu, kterou dnes poskytuje řada firem (např. mnou používané ShipIto).

  • Za poplatek si u nich „pronajmete kus skladovacího regálu“. Dostanete od nich adresu (je to vlastně adresa jejich firmy), jejiž součástí je Vaše jméno a většinou nějaký kód, který vás jednoznačně identifikuje. Ten bývá „ukryt“ třeba jako číslo bytu.
  • Při nákupu prostě zadáte tuto virtuální adresu jako svoji adresu skutečnou - doručovací.
  • Prodejce vám na ni zboží pošle. Někdy ještě dostanete bonus ve formě, že zaslání v rámci USA je zdarma. Tedy za tuto část dopravy vůbec neplatíte.
  • Vaše zásilka dorazí do firmy/skladu a podle vašeho jména a hlavně kódu, uvedeného v adrese, je rozpoznána jako VAŠE.
  • Následně si ji můžete nechat přeposlat k vám domů, na skutečnou adresu ... 

Je jasné, že nákup přes virtuální adresu už je o něco málo komplikovanější. Musíte zakládat další účet, zboží putuje přes mezisklad. Je s tím trochu víc práce. Nicméně pro případy, kdy to jinak nejde, je to úžasné řešení.

Výše uvedený popis je značně zjednodušený ... pokud vás to opravdu zajímá, více informací najdete v samostatném článku Přeposílací služby - pomocník při nákupu

 

Virtuální adresu si pochopitelně můžete zřídit i v jiných zemích než je USA. Např. mám pomocí firmy http://www.nakupyvanglicku.sk zřízenou virtuální adresu v Anglii. Používám ji především pro nakupování na anglickém Amazonu v případech, kdy zboží mají, za dobrou cenu .. jen ho prostě neposílají mimo UK. Že neposílají ? Dobře .. tak mi to prosím pošlete  "ke mně do Londýna" :-) A já si to pak nechám přesposlat domů.

 

Doprava

Součástí nákupu je pochopitelně volba požadovaného způsobu dopravy. Tak trochu závisí na velikosti obchodníka, kolik možností vám nabídne.

Pokud je to skutečně malý prodejce (třeba výrobce požadované věci) pak jich nebude moc. Možná dvě. Jedna Standardní a druhá nějaká Express

Pokud je obchodník větší, bude pochopitelně větší i nabídka dopravy.

t-lancship t-shipito 
Nabídka dopravy u Lancaster Archery je
menší, ale v praxi plně dostačující.
Těm termínům ale moc nevěřte. 
Nabídka dopravy u ShipIto je mnohem širší.
Zde je pouze část možností

 

Co je možná dobré vědět :

  • pokud zásilku bude doručovat některá ze známých přepravních společností – Fedex, DHL, UPS pak vám současně zařídí i celní odbavení a balíček vám domů přiveze kurýr.

  • Pokud posíláte zásilku přes USPS (US Postal Service – v podstatě US pošta), pak zásilku na našem území převezme Česká Pošta. I ona vám dokáže zařídit celní odbavení a balík vám přijde stejně, jak když vám babička pošle třeba upletené ponožky

  • Případné termíny doručení (odhad kolik dní) je nutné brát s jistou rezervou. Pokud spěcháte, příliš s tím nepočítejte. Zvolte raději rychlejší variantu. Může (a asi i bude) to trvat o něco déle. Minimálně proto, že se to nějaký čas zdrží při celním řízení.


Celní řízení, platba cla a DPH

Už bylo řečeno výše, pokud vám přijde zásilka z země, která není součástí EU, máte povinnost zásilku celně odbavit a zaplatit DPH a clo.

Pamatuji si doby (před mnoha lety), kdy zásilka z USA skončila na celní poště a já sám jsem tam musel osobně vyrazit a vyřídit vše potřebné. Strávil jsem tam vždy skoro celý den, byl to děsivý "opruz". Už týden dopředu jsem špatně spal a naskakovaly mi pupínky.

Dnes je to, naštěstí, mnohem komfortnější. Celé celní řízení (tedy pokud máte zájem) za vás vyřídí přepravce. Můžete si pochopitelně zásilku odbavit sami, ale pokud nejste povoláním celní deklarant, nebo založením drsný masochista, tak NEDOPORUČUJI !!!. Za zpracování – celní odbavení - sice zaplatíte nějaký poplatek, ale bývá to v řádu několika stokorun. Takže moc neušetříte. Clo a DPH (které tvoří většinu doplácené částky) musíte zaplatit  tak jako tak.

Většinou to probíhá tak, že vás po příchodu zásilky dopravce kontaktuje. Přijde email s oznámením, že dorazila zásilka. V příloze emailu najdete nějaké formuláře, které je potřeba vyplnit a odeslat zpět. Typicky třeba :

  • Plnou moc
  • Prohlášení, že zboží není obchodního charakteru a je tedy pro vaši osobní potřebu
  • Většinou je také potřeba dodat popis věcí – o co jde a k čemu je to určené. To, že na faktuře je napsáno třeba "Trophy Ridge React Bow Sight" paní deklarantce pochopitelně nic moc neříká. Takže jí v emailu vysvětlíte, že jsou to „Mířidla na luk“. A ona už ví, kam to správně zařadit, aby se „úřední šiml nažral“ a vy zaplatili clo podle správné položky celního sazebníku..
  • Občas po vás také mohou chtít doložení ceny. Postačí kopie objednávky, kterou dostáváte emailem od obchodníka po dokončení obchodu. Nebo třeba odkaz na katalog, kde je zboží uvedeno i s cenou.

Dlužnou částku (DPH, clo a poplatek za zpracování) pak zaplatíte při převzetí zásilky kurýrovi - pochopitelně k tomu dostanete vyúčtování.

 

Někdy to fakt nejde ... teda skoro :-)

I přes všechny vychytávky moderní doby jako je Paypal, virtuální adresa atd .. se vám prostě může stát, že vytoužené zboží z daného obchodu prostě nekoupíte. I když na jiných obchodech nemáte problém, případně všechna úskalí mazaně obejdete, čas od času narazíte na obchod, který s vámi prostě odmítne komunikovat.

Když zadáte dodací adresu do Česka, je to špatně - neposílají. Když zadáte dodací adresu v USA (virtuání), je to taky špatně - nelíbí se jim rozdílná adresa mezi plátcem / majitelem karty a příjemcem. Zkoušíte tedy zadat adresu majitele karty jako v ČR pak zase v USA a nic nepomáhá ... Jejich obchodní systém je prostě z našeho pohledu "blbý, ale neprůstřelný" a obchod vám prostě nepovolí.

Opravdu se to nestává nijak často, je to spíš výjimka, ale stát se to může. Co s tím :

  • nejlepší řešení je takový obchod "poslat někam" a najít požadované zboží jinde. V 99% případech najdete během pár minut dalšího obchodníka, který vaše peníze přijme bez větších problémů. 

  • pokud by ale opravdu nebyla jiná možnost, existuje ještě jeden způsob jak omezení obejít. Je jím tzv. "Asistovaný nákup", který nabízí třeba služba ShipIto (ta která mi zařizuje viruální adresu). Princip je asi následující :
    • na svůj účet u ShipIta dodáte dostatek finančních prostředků na celý nákup.
    • Kontaktujte Shipito a předáte jim přesné instrukce co a kde chcete nakoupit.
    • A oni to prostě nakoupí pro vás. Je to to samé, jak kdybyste v USA měli hodného strýčka. Shipito je americký subjekt, má sídlo v USA, účty v USA, karty vydané v USA. Prostě problém nebude.
    • A jakmile objednané zboží dorazí k nim, přepošlete si to k sobě domů.
    • tato služba je pochopitelně zpoplatněná, ale není nijak drahá. Zaplatíte pár dolarů navíc, ale je to způsob jak překonat i zdánlivě nepřekonatelné :-)

      Pokud vás tato možnost zajímá, najdete víc informací přímo na webu ShipIto


mad2No a občas se prostě něco "sekne jen tak", když to nejméně čekáte. Jakmile jsem měl víceméně dopsaný tento článek, "doslova se mi zasekla" jedna objednávka u Cabelas. Ano, v tom obchodě, kde tak rád nakupuju a kde už jsem bez problémů realizoval asi 5 objednávek. Zatímco všechny předchozí "prošly" bez jediného zádrhelu, u této někdo "tam na druhé straně" pojal podezření, že bych mohl být darebák.

Pozastavil objednávku a požádal moji banku o autorizaci majitele karty. Banka ji, po telefonické konzultaci se mnou, potvrdila hned druhý den. Jenže u Cabelasů tu autorizaci údajně nemají. Banka ji poslala na mou prosbu ještě jednou, ale .. stále není, kde by být měla. Postupně si vyměňuji emaily s zákaznickou podporou Cabelas... už jsem si psal s Rhondou, Tammy a dokonce i s Heather .. ale zatím stále nic :-) 

Pochopitelně to nevzdávám ... Jen pro doplnění - Peníze z mého účtu nezmizely, Tu objednávku tedy můžu kdykoliv zrušit a koupit si to někde jinde. 

 

 

 

Co když je něco špatně ?  Reklamace apod.

Každá mince má dvě strany. A vše hezké mívá i svou stinnou stránku. A tou mohou být okamžiky, kdy nejde vše, tak jak má. Třeba když :

  • objednaná věc nefunguje
  • je zničená při dopravě
  • pošlou vám něco jiného než jste si objednali
  • v balíku úplně chybí

Ano, pochopitelně reklamovat můžete, ale kupovali jste třeba v USA, nezbude vám tedy než se do USA obrátit se svojí reklamací.

  • Budete muset kontaktovat prodejce s tím, že je něco špatně.
  • Možná budete muset nefunkční nebo poškozenou věc poslat zpátky a očekávat nápravu.
  • Pokud k ní dojde, budete muset při dalším celním řízení vysvětlovat, že šlo o reklamaci - a vy byste už neměli platit znovu DPH a clo.
  • Možná (ne vždy) budete muset zaplatit dopravu zpět do USA .. apod.

Pochopitelně to není nic neřešitelného, ale jsou s tím starosti. Větší, než kdybyste reklamovali zboží koupené u tuzemského prodejce.

 

Někdy může v balíku nějaká věc chybět

ale nemusí to vždy být špatně .... Např. Lancaster Archery to dělá obvykle tak, že objednané zboží, které má na skladě, pošle hned. Pokud se na některé věci musí čekat, pošlou to co mají (aby zákazník nečekal). A zbývající pak v druhém balíku později. A někdy přijde i třetí balík. Vy za tuto extra dopravu už NEPLATÍTE. V celním řízení se vyřídí a zaplatí jen to, co je fyzicky v balíku a dodacím listu. A zbytek se udělá znovu, třeba za dva týdny, až dorazí zbytek.

No, ale někdy nějaká věc opravdu chybí. Třeba z důvodu obyčejné lidské chyby. "Pedro Gonzales", který kompletoval vaši objednávku, tam prostě něco nedal. Nestává se to často, je to jen výjimka, ale stát se to může.

Pak je na vás, abyste zvážili, zda to reklamovat. A jak bude prodejce reagovat. Např. U Lancasterů mi jednou chyběly nějaké součásti na výrobu šípů. Napsal jsem jim email. Bez jakýchkoliv diskuzí a dohadování kdo má pravdu, mi do týdne dorazila chybějící věc.

V jiné zásilce, od jiného dodavatele mi chybělo jedno tričko. Protože ale zásilka šla přes virtuální adresu, kde se několik balíků přebalovalo do jedné společné krabice, bylo by dost složité zjišťovat kde a kdo co popletl. A protože mi triko za 14 USD za tu námahu nestálo, prostě jsem se rozhodl se na to vykašlat.


Ano a nakupování ze zahraničí po Interetu může být někdy dokonce "zábavné". Jen pro ilustraci si můžete přečíst mé vlastní zkušenosti z jednoho takového nakupování v článku Radosti a strasti nakupování v zahraničí :-) Důležité je, že vše dobře dopadlo. A opět - i toto byla spíše výjimka. Většinou to "šlape jako hodinky".

 

 

Je to děsně složitý !  A vyplatí se to vůbec ?

Připadá vám to moc složité ?

No dobře, pokud jste všechny ty informace "zhltli takhle nasucho", vám to tak může skutečně připadat. Jako něco, kde jedna komplikace následuje druhou. Nebojte, není to tak. Ve skutečnosti je to mnohem jednoduší, než to vypadá. Prostě to jen zkuste. Uvidíte.

A jestli se to vyplatí ?

Pokud se bavíme o finanční stránce, pak Ano, většinou ano. Občas se možná někde "seknete".  Zaplatíte třeba drahou dopravu, DPH a clo a pak tu samou věc objevíte u místního prodejce za lepší cenu. No a co ? Je to zkušenost ... a za zkušenosti se platí. A Vám se to už příště nestane. Třeba ...

Ale určitě se to vyplatí kvůli tomu, že máte možnost výběru. Nejste odkázáni na to, jaká v u nás právě nabídka. Co kdo do Česka přiveze a za kolik to nabízí. Máte možnost volby. A o to jde především.

Pokud se rozhodnete podobný nákup sami zkusit, držím vám palce. A pokud budete s něčím potřebovat pomoct, neváhejte se buď optat zde v diskuzi, nebo mě kontaktujte přímo

H.


disbut2