Menu

Pokud častěji nakupujete ze zahraničí, už jste asi narazili na nepříjemný problém, kdy obchod neposílá zboží do ČR, případně nabízí pouze extrémně drahou dopravu. V takových případech jsou velmi užitečným pomocníkem tzv. Přeposílací služby.

 

Hned na začátek mi dovolte dvě poznámky:

  • Přiznám se, že původně mě ani nenapadlo, že bych měl psát článek na toto téma. Sám jsem tyto služby objevil docela pozdě a tudíž žil jsem v domnění, že už to všichni ostatní znají. Tak proč „chodit s křížkem po funuse“. Až nedávno, u piva, jsem zjistil, že pro některé mé kamarády (jinak počítačově a internetově docela zdatné)  je to buď novinka, nebo o této možnosti něco mlhavě tuší ale praktické zkušenosti chybí – u toho piva jsem jim to popisoval aspoň hodinu. 

 Právě proto jsem se rozhodl tento článek napsat a zveřejnit. Pokud je to pro vás „stará vesta“, pak si můžete dát v klidu „Rozchod ! “. Nebo nám napište vaše zkušenosti a tipy.

  •  Neustálou propagací nákupů ze zahraničí nechci rozhodně vytvořit dojem, že u nás v ČR nic kvalitního koupit nejde. Pokud máte svůj osvědčený obchod a jste s ním spokojení, pak u něj zůstaňte. I já sám nakupuju jiné věci u nás, v kamenných obchodech. Jen, v případě luků, ve svém okolí žádný takový obchod prostě nemám. Právě proto tak často a rád nakupuji po Internetu. To je vše. Nic víc za tím nehledejte.

Proč vůbec něco takového potřebuji ?

 Už jsem to naznačil v úvodu. Prakticky existují čtyři důvody, proč byste podobné služby vůbec mohli potřebovat :

  • První možnost - výrobce nebo obchod vůbec nedodává do ČR, nebo častěji nedodává vůbec mimo území USA a Kanady. Tohle je poměrně častý případ u malých, domácích, výrobců nejrůznějších doplňků.  Můžeme nad tím sice kroutit hlavou, ale tak to je. Česko je pro takového „strejdu“ zemí někde daleko za horizontem. Něco jako pro nás Zimbabwe nebo Papua Nová Guinea. Strejda prostě nevěří, že nejste podvodníci a že o své peníze nepřijde.

Možná se jeho hlouposti smějete, vezměte ale v potaz, že např. platební služba Paypal (kterou většina těchto malých výrobců používá) podstatně zvýhodňuje odběratele před dodavatelem. Stačí, abyste přijaté zboží zapřeli a je problém. A Paypal bude stát spíše na vaší straně. Tohle se těm strejdům stává docela často a odtud pramení jejich nedůvěra. Proto se nedivte, že strejda nevěří, že by se někde „daleko za horama“ dovolal spravedlnosti. Upřímně, já osobně bych do Nigérie nebo Zimbabwe taky nic neposílal.

  • Druhou možností je, že obchod sice do ČR běžně zboží posílá, ale zrovna to, co chcete vy, nemůže prodat mimo území svého státu. Tohle se vám velmi často stane, pokud nakupujete na anglickém Amazonu. Nakupuju tam rád, protože nemusím řešit ani clo ani DPH (jsme v EU), a hlavně pro nízké poštovné.

    Bohužel většina věcí, co bych rád, má původ v USA a anglický Amazon mi ho do Česka prostě nepošle. Důvodem jsou licenční ujednání. Anglický Amazon smí dodávat takové zboží pouze na území UK. Pokud jste odjinud pak vás odkáže na velkého bratra - americký Amazon. Ten vám vysněnou věc bez problémů prodá, ale veškeré výhody jsou pryč – zásilka půjde z Ameriky = zbytečná starost o clo, DPH a vyšší poštovné.

 

  • Třetím případem je, že obchod sice do ČR zboží pošle, ale nabízí jednu jedinou možnost dopravy a to se vsaďte, že to bude právě ta nejdražší – něco jako Fedex Priority Platinium VIP Service. Zboží byste sice měli druhý den doma, doručené vrtulníkem a krásnou slečnou i s kyticí čerstvých růží, ale za dopravu často zaplatíte podstatně víc než za věc samotnou.

  • Posledním, čtvrtým případem může být, že potřebujete nakoupit několik věcí ale jako naschvál každá je z jiného obchodu. Jsou to sice drobnosti, klidně by se vešly do jedné krabičky, ale vy musíte zaplatit 4x samostatně poštovné přes oceán. A samostatně budete řešit clo, DPH a 4x budete platit za celní řízení.

Právě v těchto případech pro vás může být zajímavým řešením využít přeposílací služby.

prepos

 

Jak to vůbec funguje ?

V principu je to velmi jednoduché. Nabídka různých společností, které tyto služby poskytují, se pochopitelně může trochu lišit, takže princip popíšu spíše v obecné rovině než konkrétně.

  • Na Internetu si vyberete si společnost, která přeposílací služby nabízí. Je jich víc, tak trošku zapátrejte. Poptejte se známých, zkuste najít reference. Anebo prostě poslechněte moje doporučení na konci článku.

  • Zvolíte si volbu ve smyslu Vytvořit nový účet a zaregistrujete se. Zadáte svoje jméno, domácí adresu, kontakty, email atd.. Tím si vytvoříte uživatelský účet, do kterého se budete později přihlašovat.

  • Výsledkem, kromě jiného je, že dostanete adresu v dané zemi. Adresu s vaším jménem. Virtuální adresu. Na této adrese pochopitelně nejste vy, ale jsou tam kanceláře a sklady přeposílací společnosti. Tato adresa ale obsahuje vaše jméno a vaše unikátní ID (číslo vašeho zákaznického účtu) schované např. do čísla bytu - "Suite 123456". 

  • Na tuto adresu si budete nechávat posílat objednané a zaplacené zboží. Prostě se při objednávce zboží v obchodě budete tvářit jako rodilý Američan a zadáte „svoji“  adresu v USA. Obchodníkovi je to fuk kam zboží posílá. A pokud objednáváte z USA a vaše virtuální adresa je také v USA, můžete často očekávat, že poštovné je zdarma a zboží přijde velmi rychle.

  • Jakmile zboží dorazí na „vaši“ adresu, pracovníci firmy balík převezmou. Podle jména a hlavně podle ID poznají komu zásilka skutečně patří a balíček uloží „do vaší police“ ve skladišti.

  • Následně vás vyrozumí. Dostanete email, se zprávou, že máte nový balíček a oni očekávají rvaše ozhodnutí, co s tím chcete provést.

  • Možností co dál je povícero a liší se podle poskytovatele služby a také podle typu vašeho účtu.

  • Tou nejjednodušší je nechat si přeposlat zásilku na vaši skutečnou adresu. Podle velikosti a váhy zásilky máte většinou na výběr hned z několika možností a typů doručení. Např. Fedex, DHL, Air Mail, něco Express, něco Priority, něco normálně. Ne vše je vhodné pro každý balík (velikost, váha), vše se pochopitelně liší cenou, podle toho jak je balík velký, těžký, jak rychlé doručení je, zda nabízí pojištění a na jakou cenu, zda máte možnost zásilku sledovat (tracking) nebo ne atd ... 

Přeposílací firma často má s dopravci uzavřené smlouvy a tak může nabídnout výhodnější tarify, než byste dosáhli vy samotní. Např. firma Shipito, kterou používám pro USA já, má zajímavé ceny a hlavně nabízí interaktivní kalkulačku poštovného, takže okamžitě vidím kolik mě bude poštovné pro konkrétní balík stát.

  • Další možnost, která už nemusí být vždy a každému dostupné jsou pozdržet balík ve skladišti do doby, než přijdou další očekávané zásilky a pak je zkonsolidovat – nechat vše přebalit do jedné větší krabice a tu pak poslat jako jednu zásilku. Že poštovné bude asi výhodnější je jasné.

  • V závislosti na firmě a typu účtu si také můžete nechat balík vyfotit, otevřít a vyfotit / zdokumentovat obsah apod.  Poslední možností je nechat balík zlikvidovat, i když osobně příliš netuším k čemu by mi to bylo dobré :-)

  • Podstatné ale je to, že firma na váš příkaz přepošle zásilky (ať jednotlivě nebo spojené dohromady)  zvolenou dopravní službou na vaši skutečnou adresu, kterou máte uvedenou ve vašem uživatelském účtu. Podle typu zvoleného dopravce tak můžete sledovat jak a kudy zásilka putuje a za X dní ji máte doma.

  • Pokud jde o zásilky mimo EU bude potřeba ještě vyřídit celní řízení. Pamatuju doby, kdy se jednalo o neskutečný opruz. Strávili jste na celní poště celý den a běhali od okénka k okénku a snažili se vyplnit neskutečně složité formuláře tak, aby to bylo už konečně správně. Tato děsivě odporná zkušenost byl ostatně jediný důvod, proč jsem ještě nedávno dával před nákupem z USA přednost nákupu kdekoliv v Evropě, i kdyby cena měla být hodně nevýhodná.

Naštěstí časy se mění a služby také. A hlavně se zlepšují. Pokud jste zvolil dopravce typu Fedex, DHL apod, můžete očekávat, že vás budou kontaktovat přímo jejich pracovníci z české pobočky s nabídkou vyřízení celního řízení. Řekněte ano, pošlete jim plnou moc a jste v klidu. Při převzetí zásilky jim doplatíte clo, DPH a jejich odměnu. Stojí to zato.

Pokud zvolíte jako dopravu USPS nebo AirMail, obvykle zboží skončí v režii České Pošty. Opět bez problémů. V mém případě mě při úplně první zásilce kontaktovali emailem, poslal jsem ji plnou moc a od té doby každou zásilku automaticky odbaví. Pošťák mi přinese balík až do domu a já mu jen zaplatím dlužnou částku za clo, DPH a cca dvě stovky poplatek ČP za vyřízení.

  • Skutečnou "třešničkou na dortu" pak mohou být takové služby jako je osobní vyzvednutí zboží (v případě aukcí na Ebay, kdy prodávající trvá na osobním převzetí zboží) nebo vrácení nechtěného zboží zpět do obchodu. Tohle jsou už opravdu speciality, které nevyužíváte každý den a také je každá firma nenabízí. Pokud byste o podobných službách uvažovali, nejprve si pozorně ověřtě, zda zvolená firma podobnou službu vůbec nabízí.

 

Co to stojí ?

Firmy, které přeposílací služby poskytují, to pochopitelně nedělají zadarmo. Podmínky se u různých firem liší, ale v zásadě jim platíte jednorázový poplatek za zpracování zásilky, případně pak další poplatky za další operace (dokumentace, konsolidace atd...) nebo "pokuty" např. za překročení maximální doby uložení, překročení povoleného skladového objemu atd.

Jako příklad může posloužit ceník firmy Shipito

Shipito


Pokud používáte jejich bezplatný účet, pak vás zpracování (přijetí a odeslání) jedné zásilky bude stát 8,5 USD. Pokud mám vyšší, placenou, verzi účtu (poplatek 50 USD ročně), pak za přijetí zásilky zaplatím pouze 2,5 USD.

Z tabulky je také zřejmé, že pokud mám placený účet mohu spojovat více zásilek do jednoho společného balíku (poplatek 2 USD za zásilku). Ve „své polici“ mohu také držet libovolný počet balíků až po dobu 90 dní, pokud se „vejdu“ do prostorového limitu. U bezplatného účtu nelze zásilky spojovat a v „polici“ mohu mít v danou chvíli pouze jednu zásilku.

U účtu zdarma jde v podstatě jen o možnost balík přijmout –> balík poslat.

Na ceně dopravy se firma nijak nepodílí – tedy na ní nijak nevydělává.  Poštovné z obchodu do firmy platíte vy, stejně jako byste platili, kdybyste v USA skutečně žili (velmi často je doprava v rámci USA zadarmo) a pochopitelně také platíte i dopravu od firmy k vám domů.

Způsob financování se také může lišit podle konkrétní firmy. Např. americká Shipito vyžaduje, abych na svém účtu měl dopředu nějaké peníze – např. pro přijetí zásilky. Naplnit svůj účet penězi můžete jednoduše např. přes Paypal. Pochopitelně, v okamžiku požadavku na odeslání zboží k vám domů, musíte mít na účtu  dostatek peněz na uhrazení zvoleného poštovného.

Firma kterou používám pro Anglii (viz níže) nevyžaduje „přednaplnění“  vašeho účtu penězi. Prostě vám napočítávají jednotlivé poplatky – přijetí, případné spojení, fotografování atd, a vy celou dlužnou částku i s poštovným uhradíte v okamžiku příkazu k odeslání k vám. Např. opět Paypalem.

 

Jak je to spolehlivé ?

Nejsem žádný odborník, ale řekl bych, že hodně závisí na tom, jakou přeposílací společnost si vyberete. Na trhu jich najdete pochopitelně mrak. Nabízí v podstatě ty samé služby. Některé dražší, některé levnější, některé hodně levné.

Pokud si vyberete zavedenou, velkou firmu, jedná se o seriózní byznys. Taková firma může mít několik poboček po celém světě a několik stovek zaměstnanců a VY rozhodně nejste jejich jediný zákazník. Nemusíte se tedy bát, že by vám vaši věc někdo zapřel. Potřebují dobrou pověst a dobré reference a vaše ukradená pitomost jim za problémy nestojí.

Na druhou stranu ta nejlevnější firma může být jeden 14letý Číňan v garáži svých rodičů někde na perifierii. Dostane ve škole blbou známku, rodiče mu zakážou přístup do garáže a Vy máte utrum. Nemám rozhodně nic proti adolescentním podnikavým Asiatům. Tím chci jen říct, že je pouze na vás, koho si vyberete.

Pochopitelně chyba se stát může. Vaši zásilku špatně identifikují, ať vinou chybně zadané adresy nebo lidskou chybou. Váš balíček může skončit jinde než by měl. A pak, při následné reklamaci, hodně oceníte velkou, zavedenou a seriózní firmu.

Jak už jsem psal výše, pro zásilky z USA jsem si já osobně zvolil společnost Shipito  Dnes už mají moji plnou důvěru a bez obav si k nim nechám poslat téměř cokoliv. Ale upřímně, hned po založení účtu jsem takovou důvěru neměl. Také proto, že jsem si chtěl ověřit jak to vlastně všechno funguje, jsem si objednal dvě drobnosti, které jsem nijak nutně nepotřeboval, po doručení si je nechal spojit a přeposlat. Spojená zásilka pochopitelně dorazila bez problémů ke mně domů. Pokud váháte, nebo si nejste úplně jistí jak to do detailů funguje, zkuste podobný postup. Bude vás to sice stát nějaký dolar, ale zkušenosti obvykle něco stojí.

 

Moje osobní doporučení

Jak jsem už uvedl výše, využívám služeb dvou firem

  • Shipito – pro nákupy v USA. Zvolil jsem placený účet za 50 USD ročně s ohledem na nižší poplatek za zpracování a hlavně kvůli možnosti skladování více balíků ve skladě a jejich následnému spojení do jednoho. Zatím jsem s nimi naprosto spokojený. Stránky jsou pro zájemce i v Češtině a v případě potřeby je k dispozici česky mluvící pracovník podpory. Účet a jeho obsluha jsou velmi přehledné a snadné.

 

  • Nákupy v Anglicku – pro nákupy, jak již název napovídá, v Anglii. Tedy v mém případě především na Amazon.co.uk. Opět přehledné stránky v Češtině-Slovenštině. Doprava za rozumné peníze některou ze zvolených dopravních služeb. Opět plná spokojenost. 

 

No a to je asi vše. Doufám, že tyto informace někomu pomůžou. Pokud budete mít nějaké dotazy nebo poznámky, jsou vítanými příspěvky do diskuze.

H.


disbut2