Menu

Už je to nějaký čas, co jsem zde publikoval článek na téma spolupráce dvou legend - Freda Beara a Zdeňka Buriana. Spolupráce, o které do té doby vědělo jen pár odborníků. O něco později pak pokračování s doplňujícími informacemi. A nyní nastal správný čas zveřejnit další pokračování našeho příběhu ...

 

Pokud jste nečetli oba předchozí články (věřím, že jen náhodou :-), pak mám doporučení: Na chvíli se zastavte, uvařte si kafe a oba uvedené texty si nejprve pořádně a v klidu přečtěte: 

 

Celý příběh, celé "tajemství", si s podrobnějšími znalostmi užijete mnohem více. Tedy aspoň doufám ... Přesto, jen pro pořádek, si ve stručnosti shrňme známá fakta:

 

  • t myfbVše začalo tím, že se před rokem a něco na eBayi objevila reprodukce (limitovaný reprint) obrazu od slavného českého malíře Zdeňka Buriana s tématem Fred Bear, jehož podkladem byl poměrně velký olej na téma "Fred Bear s uloveným rysem" (fotka reprintu je na obrázku vpravo).

  • Burian se osobně nikdy nezajímal ani o moderní lukostřelbu, ani o lov samotný. Ano, musel mít značné znalosti, protože hodně jeho obrazů bylo na téma, kde se luky objevovaly ("Divoký západ", indiáni, atd..). Nicméně konkrétní téma Freda Beara, "otce" moderního bowhuntingu, je docela nečekané ...

  • Jejich spolupráce, jež je hodně překvapující hlavně kvůli době vzniku maleb (padesátá léta, tedy nejhorší období komunistické diktatury u nás), byla do té doby známá pouze z kartotéky RNDr. Mazáka v podobě stručných popisů jednotlivých obrazů. Ze záznamů jsme se dozvěděli, že existuje 6 zdokumentovaných obrazů/maleb, které má "na svědomí" Zdeněk Burian a jejichž hlavním motivem je slavný bowhunter Fred Bear.

 

Zde je seznam, nám doposud známých obrazů (seřazeno dle data): 

  • obraz 1 – Chlapec s pstruhem – uhel 1953 (téma se může na první pohled zdát poněkud zavádějící, ale my víme, že Fred miloval rybaření-muškaření). V tomto případě (s největší pravděpodobností) ale Fred Bear není tématem obrazu (je uveden jako majitel).

    V kartotéce je uvedeno: Chlapec se pstruhem. Boy with trout. Kresba chlapce se pstruhem. 1953, kresba uhlem na papíře. Značeno vpravo dole "Z.Burian Prague", Majitel: Fred Bear, Crayling Mich. (USA)


  • obraz 2 – Fred Bear - portrét - olej 1955

    V kartotéce uvedeno: Portrét pana Freda Beara. Portrait of Mr.Fred Bear. Portrét staršího muže z en face, hlava s částí ramen. 1955 olej na plátně. Značeno vlevo dole "Z.Burian 55 Prague". Majitel Mr.Fred Bear Grayling, Mich. (USA)

  • obraz 3 – Fred Bear a ulovený rys – zepředu – olej – rok 1956

    v kartotéce uvedeno: Fred Bear s uloveným červeným rysem I. Fred Bear and Bobcat I. Portrét Freda Beara s uloveným rysem červeným, jehož má přehozeného kolem krku na obou ramenou. Postava je zobrazena zpředu do výše kolen. Velký obraz, větší než Fred Bear s uloveným červeným rysem II. Okolo 1956, olej na plátně. Značeno - vpravo dole "Z.Burian Prague Czechoslovakia". Majitel Mr.Fred Bear Grayling Mich (USA)

  • obraz 4 – Fred Bear a ulovený rys – zboku – olej – rok 1956

    v kartotéce uvedeno: Fred Bear s uloveným červeným rysem II. Fred Bear and Bobcat II. Portrét Freda Beara s uloveným rysem červeným, jehož má přehozeného na zádech. Celá postava, zobrazená ze strany. Menší obraz než Fred Bear s uloveným červeným rysem I. Okolo 1956, olej na plátně. Značeno - vpravo dole "Z.Burian Prague" - není jisté. Majitel: Mr.Fred Bear Grayling Mich (USA) 

  • obraz 5 – Fred Bear a ulovený medvěd – tempera – rok 1958

    v kartotéce uvedeno: Fred Bear s uloveným černým medvědem I. Fred Bear and black bear. Kresba muže s uloveným medvědem. 1958, tempera na papíře, cca 25 x 30cm. Značeno: vpravo dole "Z.Burian 1958". Majitel: Fred Bear Grayling Mich (USA)

  • obraz 6 – Fred Bear a ulovený medvěd – tempera - rok 1958

    v kartotéce uvedeno: Fred Bear s uloveným černým medvědem II. Fred Bear and black bear. Kresba muže s uloveným medvědem. 1958, tempera na papíře, cca 25 x 30cm. Značeno: vpravo dole "Z.Burian". Majitel: Fred Bear Grayling Mich (USA)

Poznámka: Pozorný čtenář si dozajista všimne, že oproti minulým článkům se mi podařilo získat detailnější popis z kartotéky díla Z.Buriana. Za což mnohokráte děkuji panu Aleši Durčákovi, zakladateli muzea Z.Buriana ve Štramberku a znalci díla "ZB", který mi při mém "pátrání" pomáhá od samotného počátku ... bez jeho znalostí a ochoty pomoci bych byl docela ztracený. Aleši, díky ! 
 


Znovu zopakuji, že :

  • informace o těchto obrazech/malbách jsou známy pouze jako stručné záznamy o díle Z.Buriana. Pár lidí, zabývajících se Burianovu tvorbou, tak mělo strohou informaci, že takové obrazy existovaly (rok, téma, technika), ale jednak jim asi nic moc neříkalo jméno Fred Bear a hlavně, nikdo na vlastní oči neviděl ani jeden z nich. Až do okamžiku, než se na eBayi objevil již zmiňovaný přetisk obrazu, který označujeme jako č.3.

  • nikdo netušil jak spolupráce Freda Beara a Zdeňka Buriana vznikla. Jak se o sobě ti dva dozvěděli ? Kdo koho kontaktoval ? Kdo byl iniciátorem dlouhodobé spolupráce (1953 až 1958) ? Nikdo netušil, na čí objednávku obrazy vznikly a kde byly umístěny. Mohlo to být pro soukromé účely? Pro firmu Bear Archery? Pro muzeum Freda Beara (*) ?

    * Opraveno později - omlouvám se za "nesmysl", který jsem původně v článku napsal. Až po pár dnech mi došlo, že obrazy rozhodně nemohly být objednány pro muzeum FB. Protože muzem vzniklo až v roce 1967, zatímco naše obrazy jsou z let 53 až 58. Nelze pochopitelně vyloučit, že se po vzniku muzea v jeho expozicích objevily (nebo některý z nich) ať natrvalo, nebo dočasně, ale rozhodně pro něj nebyly určeny v okamžiku objednávky.

  • nikdo netušil, kde obrazy byly a kde a jak "skončily". Exponáty z muzea Freda Beara byly v roce 2002 prodány firmě BassPro, která pouze malou část z nich využila pro svoji "Síň Slávy" (Hall of Fame). Ale, v ní "naše obrazy", alespoň co vím, nejsou. Takže pokud skutečně byly té době v muzeu a tudíž je získalo BassPro, pak se na ně dnes práší někde v jejich skladech (a vzhledem k absenci jakékoliv komunikace firmy jsou pro nás v danou chvíli "ztracené").

 

Největším problémem, či snad nepřítelem, našeho pátrání je ČAS. Většina lidí, kteří by nám mohli dát jednoduchou odpověď, nebo by snad mohli vědět něco konkrétního, užitečného, zajímavého, už prostě "není". Není Fred Bear, není ani Zdeněk Burian, není ani Bob Kelly (v pořadí druhý ředitel Bear Archery), ani Dick Lattimer (šéf propagace BA), ani Frank Scott (první zaměstnanec Freda Beara a později správce muzea) .. atd .. Prostě většina pamětníků, pro které by odpověď na naše pátrání byla asi snadným úkolem, už nežijí ..

Kontaktoval jsem každého o kom jsem si myslel, že by mohl pomoci. A pak asi dalších "tisíc" lidí navíc. V okamžiku, kdy se zdálo, že už se víc nedozvíme (pár měsíců od prvního článku), se mi v poště objevilo pár fotek. Z muzea Freda Beara na Floridě. Někdo je kdysi, před mnoha lety, vyfotil. Pak si nedávno přečetl moji historku o pátrání a ... naštěstí ho napadlo, že by mě to mohlo zajímat.

No, pochopitelně, že mě to zajímalo ! :-)

Emailem jsem dostal v podstatě dvě fotky. Na první byl vidět nám známý FB s rysem "zepředu". Otázkou ovšem bylo, zda se jedná o originál či "pouhý" přetisk. Vedle obrazu sice visel certifikát, který byl/je součástí reprintů, ale to nemuselo nutně znamenat, že i obraz samotný je reprint. Z nekvalitní fotografie, bez značných spekulací, téměř nemožné určit ... bohužel ... 

Ale hlavně, na druhé fotce byl zachycen obraz, který by mohl být hledaným obrazem č.4. Tedy "olej - FB a ulovený rys zboku". Pěkné, jenže opět "bohužel" - fotka (nebo spíše její scan) sama o sobě není příliš kvalitní, obraz je na fotce docela malý (focena je celá místnost) a tak z něj není možné získat příliš detailů ...

Ale co je pro nás podstatné : Burian to je! A Fred Bear a rys "zboku" taky !

Zdálo se to jako dobrá stopa i z jiného důvodu. Oba obrazy (pokud jsou to tedy ty "naše") visely v muzeu Freda Beara v Gainesville na Floridě (kde byly vyfoceny). To znamená, že byly součástí muzea. Což ale znamená, že dnes jsou uložené někde u BassPro ... (?)

A .. můžeme zkusit dedukovat dál ... když tam byl jeden (či dva), pak asi ... možná .. snad .. tam někde byly i ty ostatní. Zní to přece logicky. Začal jsem tedy znovu systematicky prohledávat všechny fotky z muzea FB (ať nejprve v Graylingu a později v Gainesville), které jsem našel. Bohužel nic .. fotek moc není, jsou většinou stále stejné a vzhledem ke stáří a k dostupným formátům jsou nekvalitní. Autor té poslední mi byl hodně nápomocen – prohledal znovu svůj archiv, ale bohužel. Nic, nic ... NIC.

Což je trochu divné. Protože ... pokud by v muzeu viselo 5 nebo 6 obrazů, někde by se přece musely ukázat. Jde o "blbou" pravděpodobost. Třeba jen jeden, či dva další, jen někde v rožku, ale měly by... Na nějaké fotce, letáku, v prospektu, katalogu (hlavně v pozdějších letech se Bear katalogy doslova "hemžily" krásnými doprovodnými fotkami a spousta z nich byla právě z muzea). Ale na žádné nebylo nic zajímavého (tedy alespoň z pohledu našeho pátrání).


.. a někde tady končí příběh popsaný v článku - pokračování II ...


 

Nikdy neříkej nikdy ..

Objev nového obrazu z článku II mi tehdy dodal novou naději a já skutečně hodně věřil, že brzy se najdou další stopy. Další fotky. Další informace. Že jsme blízko a "teď to bude fofr..".

Bohužel nebyl. Nic se nedělo ani týden poté, ani dva, ani měsíc .. ani později.

V podstatě jsem se už smířil s tím, že je "hotovo". Zkusil jsem všechny možnosti, které mě napadly. Aspoň ty, které nebyly úplně šílené. Vyzkoušel všechny kontakty, co jsem měl a co jsem dokázal přes známé získat. Vypadalo to, že už nikdy žádnou další informaci nezískám. Nikdo nic neví. A pokud snad ano, pak třeba neví o mém pátrání. Anebo se prostě se mnou, z nějakého důvodu, nehodlá bavit. Vlastně jsem to už pustil z hlavy ...

Jenže, asi ne nadarmo se říká "nikdy neříkej nikdy..." :-)

V okamžiku kdy už jsem se víceméně smířil, že je konec, když už jsem celou záležitost považoval za uzavřenou, mi píše můj kamarád, sběratel z USA. Něco ve smyslu "... obrátila se na mě paní AB a chtěla tvůj email .. tak jsem jí ho dal .. doslechla se o pátrání po obrazech od Buriana, a že prý pro Tebe má možná něco zajímavého ..."

Jen na vysvětlenou – "AB" je paní, která mě kontaktovala v zastoupení za paní "XY". Pochopitelně to nejsou jejich skutečné iniciály. Jejich jména znám, ale slíbil jsem jim, že je nezveřejním. Upřímně, moc jsem nechápal (a stále nechápu) proč ty tajnosti, ale v tu chvíli bych slíbil komukoliv cokoliv :-) A když už jsem slib dal, tak ho hodlám dodržet (ono to asi tolik nevadí, protože většině čtenářů by jejich jména stejně mnoho neřekla). Můžu snad jen dodat, že obě dvě měly úzkou a dlouholetou vazbu na firmu Bear Archery a také osobu a rodinu Freda Beara. 

A skutečně se mi během pár dní v poště objevil email s několika přílohami, které mi docela vyrazily dech. Protože po jejich otevření jsem, s největší pravděpodobností, zíral na hledané obrazy. 

 

FB bobcat  FB portrait 
  FB bear hat FB bear nohat 
  FB bobcat side  
Za ne zcela optimální kvalitu se omlouvám, ale tyto fotky jsou víceméně vše, co mám k dispozici ...

 

Email navíc obsahuje další důležitou informaci : 

Z docela stručného doprovodného textu se dozvídám, že tyto obrazy (těch 5 co vidíte výše) byly vždy soukromým majetkem a už velmi dlouhou dobu jsou v držení paní XY. Že žádný z těchto obrazů nebyl majetkem muzea (ani tam nebyl vystaven) a nebyl tedy předmětem prodeje.

Což vlastně vysvětluje, proč nikde, na žádné fotce, nejsou k vidění. A ona je to možná dobrá zpráva, protože obrazy jsou "někde" dostupné či přístupné ... a teoreticky ... tedy, že by je snad bylo možné někde vidět, pořádně prohlédnout, vyfotit lépe.. atd .. což sice asi nebude jednoduché domluvit, ale v případě BassPro by to asi vůbec nepřipadalo v úvahu (viz. dosavadní zkušenosti). Bohužel ani tato komunikace (s oběma dámami) není úplně "easy" - tedy jednoduchá (více níže).

 

Ale zpět k obrazům:

  • Dominantní je nám známý obraz Fred Bear s rysem (zepředu), jehož reprint už známe. Jenže toto je originál. O tom, že tento obraz je jedním z hledaných, není pochyb. "Sedí" technika (olej), podpis, rok. Takže jde o obraz, který označujeme jako č. 3.

    Na moji prosbu jsou později doplněny rozměry šířka a výška. Údajně měřily "viditelnou" část, rozměry byly v palcích a měřeno bylo "podle selského rozumu" - tedy šířka x výška. Pro pohodlí čtenáře jsem rozměr převedl na cm a "otočil", jsa poučen, že rozměry výtvarných děl se udávají jako "výška x šířka" :-) Takže rozměr tohoto obrazu je  cca 63x 53cm. A protože teď víme, že tento obraz v muzeu nikdy nebyl, pak to potvrzuje náš předpoklad, že obraz z fotky z muzea v Gainesville (viz. článek II) byl skutečně "pouhý" reprint (a vedle něj Certifikát, dokládající pravost každého "reprintu").

  • Další obraz je portrét Freda Beara – opět odpovídá technika, podpis i rok, takže můžeme konstatovat, že je to hledaný obraz č.2 Velikost (v x š) po přepočtu : 46 x 37cm.

  • Dalším obrazem je Fred Bear s rysem, malovaný zboku. To by sice tématem odpovídalo tomu, co hledáme, ale ...  je zde mnoho nesrovnalostí.

    Hledaný obraz má být olej a větší formát. Tento poměrně jednoduchý obrázek je malovaný technikou, kterou paní XY označuje jako "gouache", což jak jsem zjistil odpovídá technice nazývané jako "kvaš či tempera" (více informací o těchto technikách najdete zde). Jenže to, že to říká paní, ještě nutně neznamená, že je to pravda. A já prostě nejsem schopen posoudit, jaká technika to doopravdy je. Mně to nejvíc připomíná vodovky (tedy akvarel), ale mě neberte vážně - já se v těch "barvičkách" vůbec nevyznám :-).

    Takže se obracím s dotazem na osvědčený zdroj informací, p. Durčáka .. a záhy dostávám odpověď. Velmi důležitou odpověď, jak ještě uvidíte:

    "Kvaš (Rys 1954) to nebude, jde jednoznačně o akvarel.

    Poslal jsem neolejové práce k posouzení dalšímu prof. výtvarníkovi (a opět i velkému ctiteli ZB). Jeho verdikt zní: Všechny 3 práce jsou akvarel, tužka!" ... 

    Tohle je důležitá informace ... a v případě tohoto obrazu to ještě není vše. V porovnání se záznamy vůbec neodpovídá velikost. A hlavně ... obraz je podpisem datovaný do roku 1954 (a my hledáme rok 1956). Tedy, "všechno špatně ..." :-)

    Závěr je v tomto ppřípadě docela snadný - nezbývá než přiznat, že tento obraz dozajista není "č. 4 - rys zboku", o kterém víme a který hledáme, ale je to něco úplně nového! 

    O tom, že se jedná o Zdeňka Buriana není pochyb, ale o tomto obrazu skutečně nemáme žádný záznam, žádnou evidenci. Se vší pravděpodobností jde tedy o zcela nový obraz – označme ho jako č. 7. Ze všech známých obrazů je nejmenší - velikost cca 19x10cm.

    Hledaný obraz č.4 tak bude s největší pravděpodobností ten, který už "známe" z dřívějška - z nekvalitní fotky z muzea FB (viz článek č. II). A tento nový (č.7) vypadá, že by mohl být jeho předchůdce. Je starší (rok 1954 oproti 56), a dle mého skromného názoru (jsem amatér) mi přijde kompozičně jednodušší - pozdějšímu oleji snad sloužil jako základ či snad studie (?).


  • Pak tu máme první obraz Fred Bear s medvědem (na tomto má Fred klobouk). Na první pohled to vypadá, by "snad" mohl odpovídat jednomu z hledaných. Proč "snad" ? No, protože nám tak úplně nesedí to, co víme a co jsme schopni poznat z fotek, oproti tomu, co udávají záznamy v kartotéce.

    Ano, odpovídá námět, odpovídá rok.
    Ale, jistý rozpor je v podpisu. Podle zázamů by mělo být vpravo dole "Z.Burian 1958" a my tu máme "Z.Burian, Prague 1958".
    Další nesrovnalost je ve velikosti - dle kartotéky by to mělo být cca 25x30 a podle měření je to 24 x 20cm (tedy nesedí ani formát).
    A co se techniky malby týká - my hledáme "temperu". Paní XY sice obraz opět označuje jako "gouache" (kvaš /tempera) ... ale pro nás je důležitější názor profesionála, který určil techniku na tomto obrazu jako akvarel. Tedy, jako odlišnou techniku, než by měl být obraz namalován !


    Tak a co teď s tím ? Je to jeden z hledaných obrazů, nebo ne ? Buď přijmeme fakt, že v záznamech kartotéky jsou chyby (a v tomto případě tedy docela dost chyb) a pak se jedná o nám známý obraz - č.5.

    Nebo se díváme na něco nového, ale pak se musíme smířit, že kartotéka, ze které vycházíme, je neúplná. Že jde další obraz, o kterém nemáme žádné záznamy, žádnou evidenci.

    Názor p.Durčáka je tento : 

Dokud se nenajde 3. medvěd (odpovídající přesně údajům z kartotéky), je možné, že jsou to ony hledané kusy a jejich dosavadní popis byl „jen částečně" chybný. ALE! Mazák jistě nepsal kartotéku podle toho, co mu ZB řekl, ale co mu předal v písemné formě; malíř si přece nemohl pamatovat tisíce svých prací, musel jednoznačně vycházet z vlastních poznámek. O to více je zarážející, že v kartotéce chybí akvarel a determinační údaje k obrazům s medvědy nesouhlasí s fyzickým stavem, resp. údaji pí XY. Docela oříšek. Nechal bych to zatím s otazníkem. Je to sporné, nepřikláněl bych se k žádné verzi.

Já jsem sice čím dál víc nakloněn verzi "nového obrazu", ale nechci jít proti doporučení odborníka. OK .. udělám to mazaně ... budu tento obraz označovat jako 8(5) ... (což znamená, že buď jde o zcela nový obraz, opět mimo evidenci, a dostává tak číslo 8, nebo je to známá, hledaná "pětka").

 

  • Následuje opět Fred Bear s medvědem (na této malbě je FB bez klobouku). I tento na první pohled vypadá, že by mohl být jedním z hledaných obrazů - hledáme další temperu z roku 1958. Majitelka jej opět označuje jako "gouache", ale to beru s rezervou, protože už známe jiný, věrohodnější verdikt - že jde o akvarel. Tedy, opět nám "nesedí" technika.

    A najdeme i další nesrovnalosti. Podpis "Z.Burian" není vpravo dole, ale vlevo dole. A opět nám tak úplně nesedí velikost. Sice ne o moc, ale "nesedí". Záznamy opět uvádí cca 25 x 30 a obraz má podle měření 24 x 26cm. 

    Takže znovu dilema. A tak i na tento obraz použiju stejný postup, jako na předchozí. Označím ho jako 9(6).



Při pohledu na obraz "s rysem zboku" se mi znovu vybavuje fotografie Freda Beara, na kterou jsem upozornil už v předchozím článku, v souvislosti s fotkou z muzea. Tato nová malba č.7 mi přijde té fotce podobná dokonce ještě více. A opravdu bych se vsadil, že právě tato fotografie sloužila Burianovi jako inspirace. Nejprve pro menší temperu a později pro větší olej. 

 

FB wildcat book photo  FB bobcat side  bobcat2 detail 
Zleva - fotka z roku 1936, dále tempera z roku 1954 (č. 7 - nový objev) a úplně napravo olej (pravděpodobně) vyfocený v muzeu na Floridě (č.4 ?)  

 

Ale, je to jen můj laický názor. Proto opět doplním informaci, kterou jsem během emailových konzultací získal od p. Durčáka:

"... Dáme-li vedle sebe fotografii s rysem 1936 a obě ZB práce, na první pohled je zřejmé, že Rys 1954 byl fotografií ovlivněn jen částečně, řekl bych, že je to spíše volná práce ZB na dané téma (FB, rys, zima); foto mohlo být jistě inspirací, ale malíř to uchopil po svém. To tzv. Rys II. 1956 je jiná káva, tady je foto 1936 jasně výraznější předlohou. Podle špatné fotografie Rysa II. bohužel nelze zjistit dataci (je-li vůbec uvedena!), ale Mazákova formulace „okolo roku 1956“ nevylučuje, že olej může být staršího data; je také menší než Rys I. (a byť je foto nevýrazné, zdá se, že je nahozen „rychleji“)  ... Nemyslím, že Rys 1954 je studií, resp. skicou k oleji 1956 (datum je navíc s otazníkem) ..."


Dále, jsou zde dvě drobnosti, kterých snad stojí zato si všimnout. Na obraze (teď mluvím o č.7, protože u toho dalšího, vzhledem k mizerné kvalitě fotky nelze podobné detaily řešit) je namalovaný jiný luk, než vidíme na fotce. A na luku je toulec se šípy.

DeerslayerDovolím si k tomu malé vysvětlení – originální fotka pochází z roku 1936. V té době si luky dělal Fred sám. Teprve až v roce 1937 pro něj začíná pracovat slavný lukař (bowman) Nels Grumley, se kterým přichází i jeho slavný model Deerslayer, který se vyznačoval značně masivními/zesílenými konci ramen – tzv. "brushnocky" - vidíte je na obrázku vpravo.

Na původní fotce z roku 1936 žádné takové zesílení pochopitelně není – protože být ani nemůže.

quiver patA navíc, na obraze je na luku namontován toulec, ale ten v té době neexistoval – ten se, jako Fredův patentovaný vynález, objevuje až v roce 1946 (viz obrázek vpravo).

 

Tím chci říct, že na obraze, ač inspirovaném fotkou z roku 1936, je namalován jiný luk. Luk s výrazným zesílením konců a s toulcem. Tedy - luk a vybavení z pozdější doby


A při vší úctě k panu Burianovi, mi při pohledu na obrázek č. 7 připadne, že moc netušil, co to zesílení na konci ramen "je zač". K čemu to slouží, co to vlastně je ? Jak to vlastně v detailu vypadá ? Zda je to součást luku, nebo je to třeba jen nějaký ochranný návlek ? Bez detailních informací a znalostí, které asi neměl, tam to zesílení nějak naznačil, ale přesné to rozhodně není. Z toho jsem si domyslel, že předlohou pro luk mu musel být nějaký další obrázek či fotka, ze kterých nebyl tento detail moc (nebo spíš vůbec) jasný. 

 

A jak jsem si stále dokola prohlížel fotky znovuobjevených obrazů, začal jsem mít neodbytný pocit, že i ty dvě malby s medvědem odněkud znám. Že mi přijdou povědomé. Stálo mě to trochu hledání, ale nakonec jsem je našel ... fotografie, které se objevily také v dobových katalozích firmy Bear Archery.

 

Catalog53back FB bear nohat
Fotka ze zadního přebalu katalogů z let 1951/52 a 1953 je dozajista inspirací pro obraz Fred Bear s medvědem - č.9(6)

 

A něco velmi podobného nacházím záhy i pro druhou variantu s medvědem:

 

Cat57cover FB bear hat
Fotka z čelní strany katalogu 1957 a obraz č.8(5) - Fred Bear s medvědem



Zde si myslím, že je zdroj inspirace je naprosto jasný. Je zřejmé, že Zdeněk Burian maloval obrazy č. 8(5)a 9(6) podle těchto fotek.

A opět drobnost navíc - při podrobnějším zkoumání černobílé fotky z katalogu 51/52, 53 mi při pohledu na vyfocený luk najednou došlo, že právě tato fotografie by snad mohla být onou nedokonalou předlohou pro luk na obraze "rys zboku" (diskutovaný o kousek výše). Luk na fotce je totiž Grumleyho Deerslayer jehož masivní "brushnocky" na fotce zřetelně vynikají jako výrazné zesílení konců. Jenže, vzhledem ke "kvalitě" fotografie není moc zřejmé "o co tam vlastně jde". Obzvláště pro laika, který ten luk nikdy neviděl na vlastní oči, No a toulec (jeho typ) je jasný.

Pro portrét Freda Beara jsem se taktéž snažil dohledat patřičnou předlohu, ale zatím bezúspěšně. Čímž neříkám, že neexistuje – je možné že ho mám celou dobu před očima, jen mi to ještě nedocvaklo. Třeba se to povede někomu z pozorných čtenářů ... v tom případě slibuji nějakou zajímavou odměnu :-)

A opět zajímavý detail - pokud se u portrétu podíváme na luk, pak si troufnu tvrdit, že je to model Kodiak. Sériově vyráběný model Kodiak se objevil poprvé v roce 1950 a zpočátku měl také zesílené "brushnocky" (i když byly podstatně subtilnější než u jeho předchůdce Deerslayeru). Toto zesílení u Kodiaku úplně mizí v roce 1954. Takže bychom mohli teoretizovat, že předlohou pro portrét by mohla být nějaká konkrétní fotka z období 1950 až 1953, ale ... jak už víme, výsledný obraz může být spojení několika rozdílných předloh (zvlášť portrét, zvlášť detaily luku).

Jasné ale je, že předloha pro luk musela být velmi kvalitní, protože tentokrát Burian zachytil i ty nejmenší detaily naprosto perfektně (včetně hrotů šípů). 

 

No, a posledním je náš "starý dobrý známý" velký olej Fred Bear s rysem zepředu. Zde se také nemůžu zbavit dojmu, že ta scéna, nebo některé její součásti (hlavně postava FB a jeho výraz a pohled "do kamery"), mi přijdou povědomé, ale konkrétní předloha (fotka) mi také stále uniká. Možná už jsem jenom zpitomělý tím, jak každý den "zírám" na reprint, který mi visí na zdi :-) Protože ani zde nelze vyloučit, že předloh bylo více a výsledek je spojený a doplněný malířovou fantazií.

 

OK, trochu zmatek, co ? :-) Takže si to shrňme:

  • Dozajista již známe obrazy č. 2 a 3.

  • Určitě se nám objevil nový, dosud neznámý, obraz č. 7.

  • Máme dva obrazy s medvědem, které buď jsou těmi hledanými (5 a 6), nebo jsou to naprosto nové, dosud neznámé - 8 a 9 (což je můj momentální názor).

  • Pro obraz č. 4 (rys zboku - olej) známe pouze možného kandidáta - z jedné, málo kvalitní fotografie z muzea FB (aspoň něco). Podle toho, co můžeme rozpoznat, vypadá "nadějně" - technika, asi i rozměr ... Ale i zde nelze úplně vyloučit, že by se mohlo jednat další, neznámou malbu. 

  • Obraz č.1 (chlapec s pstruhem) nám stále uniká. A obávám se, že unikat ještě dlouho bude. Protože pokud je obraz někde v USA a na obraze není přímo Fred Bear, schází nám (nebo spíš našim americkým kolegům) důležitá pomůcka k rychlé a jednoduché identifikaci. Ale uvidíme ... nikdy neříkej nikdy, že ? :-)

 

bear head detailNavíc, mezi možnými kandidáty také stále zůstává kresba medvědí hlavy (viz článek II nebo fotka vpravo), která má velmi podezřelý "burianoidní rukopis" :-) Bohužel kvůli nedostatečné kvalitě fotky nejsme schopni získat potřebné detaily (např. podpis).

V dostupných záznamech o podobné malbě sice není ani zmínka, ale minimálně na příkladu obrazu č.7 (případně 8 a 9) vidíme, že to nemusí moc znamenat ...


Můj momentální názor je totiž takový, že Burian pro Beara namaloval více obrazů, než jsme si doposud mysleli (o kterých jsme věděli). Bylo dáno několik oficiálních zadání (téma) a záznamy v kartotéce nám popisují pouze výsledné/finální obrazy. Ale, u některých témat bylo prostě namalováno více obrazů - řekněme verzí, studií atd.

A je klidně možné, že byly namalovány obrazy i mimo oficiálně zadaná/objednaná témata. Obrazy, které z nějakého důvodu zůstaly tak nějak mimo "protokol/záznam". Tedy, že i "medvědí hlava" může být další, nám dosud neznámý, obraz ? Možná .... 

 

 

Záhada, která stále trvá ...


Ačkoliv u obrazů už jsme snad o něco málo chytřejší, jedna otázka stále zůstává nezodpovězená. Vlastně ta nejdůležitější. Jak se Fred Bear a Zdeněk Burian "poznali" ? Jak se o sobě dozvěděli ? Jak jejich spolupráce začala ?

Víme, že Fred Bear, i když hodně cestoval a několikrát se při návratu ze svých loveckých výprav zastavil v Evropě, nikdy nebyl v tehdejším Československu. O takové události by se dozajista zmínil ve svých knihách nebo poznámkách - tedy, vědělo by se o ní. Přeci jen, byl by to výlet za "železnou oponu", což by pro tehdejšího Američana byla asi ještě větší "exotika", než "nějaká Afrika" :-)  A velmi pravděpodobně by podobné příležitosti zkusil využít i k lovu.

Víme, že Burian v USA nikdy nebyl. Ostatně ani moc necestoval. Spolupráce se navíc odehrávala v padesátých letech, tedy době, která podobným kontaktům nebyla vůbec nakloněná.

Můžeme tedy říct, že s největší pravděpodobností se ti dva nikdy osobně nesetkali. Tomu ostatně odpovídá i obsah Burianových maleb. Lze dedukovat, že lovecké luky z tehdejší prodkuce Bear Archery osobně neznal. Že vždy vycházel z nějaké předlohy - fotografie (viz chyby v zobrazení "brushnocků"), kterou případně doplnil z jiné předlohy či použil vlastní fantazii.

Víme, že neznal některé nepředpokládané reálie - jakože Fred Bear, ač pravák, střílel kvůli úrazu ruky z mládí "nalevo" - a některé obrazy mají nesprávně namalované příslušenství (toulec se šípy na "špatné" straně luku).

Víme, že u všech dostupných záznamů o obrazech je uvedeno, že majitel je Fred Bear. Ale objednával ty obrazy skutečně přímo Fred, nebo přišla objednávka z Bear Archery, jejíž továrna sídlila ve městě Grayling? V té době byl Fred Bear jediným majitelem Bear Archery, takže to může "splývat". A za jakým účelem byly obrazy objednány (osobní, firemní, muzeum (viz poznámka-oprava výše)), také stále nevíme.

Snažil jsem se vydolovat nějaké informace z paní AB (případně jejím prostřednictvím z paní XY). Jakékoliv informace. Vzpomínku, fotku, nějaký tip. Upřímně řečeno, elektronická komunikace byla hodně "na dlouhé lokty", což docela chápu, protože obě paní už jsou opravdu v pokročilém věku. Navíc komunikaci občas a na delší dobu přerušily jejich zdravotní problémy a pobyty v nemocnici. K tomu všemu na mě občas dělaly dojem, že se jim do diskuze s "divným cizincem" (se mnou) tak úplně nechce. Ale možná jim křivdím ... co je ale důležité - bohužel ani jedna si nepamatovala žádný konkrétní detail, který by záhadu spolupráce ZB a FB jednoznačně objasnil.

Typická odpověď zní: "... As to how Fred and Burian were in contact, feel this will never truly be known and only assumptions can be made" .. což nám moc nadějí na konkrétní odpověď nedává ... 

t cardNicméně objevila se další zajímavost, či snad možnost ... Když obrazy, kvůli focení, sundaly ze zdi, na zadní straně obrazu č.7 (ten nový - s rysem zboku) se objevil nalepený vzkaz - přání všeho nejlepšího k Vánocům a k Novému roku. Podle všeho přání pochází od sestry paní Henrietty Bear (manželka Freda Beara). Tato paní žila s rodinou v Norsku - její manžel byl údajně diplomat (pracoval pro vládu, i když netuším pro kterou :-), a který prý hodně cestoval.

V této souvislosti se nabízí několik teorií. Zdůrazňuji, že jde pouze o moje vlastní fantazie a nápady a skutečnost může být úplně jiná. A pochopitelně, uvítám vaše vlastní hypotézy:

  1. Kdyby neexistoval obraz č.1 (chlapec s pstruhem) považoval bych právě obraz č.7 z roku 1954 za ideálního kandidáta na "zahájení spolupráce". Něco ve smyslu - "pan diplomat/Fredův švagr" si u Buriana, kterého poznal během svých cest, objednal dárek pro Freda Beara. Nechal namalovat Freda s rysem, podle předlohy (fotky), a pak jej poslal i s vánočním přáním do USA.

  2. Jenže, my víme, že "Chlapec s pstruhem" je podle všeho o rok starší (1953). A v poznámkách RNDr. Mazáka je u tohoto obrázku poznámka "Majitel: Freda Bear, Crayling, Mich (USA)". Takže první obraz pro Freda byl tento. Možná byl jeho účel úplně stejný - dárek (k Vánocům, narozeninám atd.) 

    Jediné, co se mi nezdá, že by takový obraz byl malován na zakázku. Protože, když necháte malovat na zakázku dárek/obraz pro Freda Beara, bude motiv (velmi pravděpodobně) daný = bowhunting. Možná tedy obrázek už existoval, a "diplomat" ho pouze objevil a koupil. Ale jak se pak Burian dozvěděl, pro koho je určený ? Možná ho "diplomat" koupil přímo od Buriana, protože věděl, že tematicky (rybaření) se bude Fredovi líbit. A při té příležitosti se mu zmínil, pro koho. A protože Fred Bear byl (i ve vyprávění) bezesporu zajímavá osobnost, tak to Buriana mohlo zaujmout. A tak se v jeho poznámkách objevila informace, pro koho je obraz vlastně určený/koupený ... a to včetně chyby - tím myslím ono "Crayling" (tedy C namísto G) .. snad to pouze přeslechl a zapsal chybně (?), zatímco napříště už to věděl dobře (a zapsal správně) ?

    No a protože dárek slavil úspěch, nápad se zopakoval další rok, ale tentokrát už jako zakázková práce a na "typické téma" - Fred Bear a bowhunting.

  3. A třeba měl "diplomat" obrazů (na jiné téma) od Buriana víc. A Fred a Henrietta k příbuzným do Norska často jezdili na návštěvu. Je tak možné, že Fred některý z obrazů Zdeňka Buriana poprvé uviděl právě zde. A protože se mu líbily, vznikl nápad na dárky - viz výše.


Zní to snad logicky, nebo spíš pravděpodobně. Ale znovu zdůrazňuji, jsou to pouze moje teorie. Ono to mohlo být taky úplně jinak :-)

Bez dalších informací typu: "jasně, já si to pamatuji, Fred mi to říkal ... já jsem tu objednávku poslílal/posílala... to já jsem to s Burianem řešil ... atd", to v rovině teorií a spekulací asi i zůstane. Pokud si zmíněné dámy nevzpomenou na něco nového (a zatím věřím jejich příslibu, že se budou snažit), případně se jejich prostřednictvím/pomocí neobjeví někdo další, pak už mě opravdu nenapadá nikdo další, který by mohl pomoci. Přeci jen, řešíme tu záhadu starou 63 let, nebo možná i víc.

Ale nechci, aby to vypadalo jen jako "zoufání". Možná si tak trochu občas i "zazoufám", ale pokaždé, když se zdálo, že už je "konec", se objevil někdo s novou informací. Třeba budeme mít štěstí i nadále ... tedy nebudu zoufat, ale doufat :-) Držte mi, nebo vlastně nám, palce :-) 

 

H.


disbut2