Menu

updt13315Nedávno jsem na aukčním serveru eBay objevil zajímavou věc. Kresbu Freda Beara, jak přes ramena nese uloveného rysa. Zdánlivě obyčejný obrázek, jakých tam najdete plno .... 

 

Jsem nadšený amatérský sběratel věcí souvisejících s Fredem a firmou Bear Archery. A tak je logické, že mě něco podobného zaujalo. Navíc, když je tam přímo Fredův podpis.

Oficiální popis položky říkal :

Beautiful print from the first annual 1985 American Archery Council  This print is numbered 567 of 1000. Complete with Certificate of Authenticity.  Print is 19.5" x 24.5" Print is in excellent condition, never been framed or displayed.  A true collectors item!! 


Tedy volně přeloženo, že tento obrázek byl určený pro 1.zasedání organizace „American Archery Council“, který se konal v roce 1985. A že těch obrázků byla vydáno limitované množství (přesněji 1000 a že zrovna tento má číslo 567). A dokonce je k tomu certifikát dokládající pravost ...


Říkám si „ no docela pěkný“, ale podepsaných fotek mám už pár mám, a k tomu taky nějakou tu knížku. Myslím, že stačí a prostě nemusím mít všechno. Ale cena se v tu chvíli pohybovala docela nízko (kolem 25 USD) a tak jsem aukci pravidelně sledoval. Protože kdyby byla nakonec takhle levná, možná bych si udělal radost a koupil ji do sbírky ...

FB-ZB-1  FB-ZB-2 
 obrázek Freda Beara v aukci na eBayi  certifikát pravosti .. 

 

A tak skoro každý den, při kontrole co je na eBayi nového, jsem na ni kouknul. Pěkný obrázek. Fred Bear nese rysa ... no dobrý. Uvidíme ...

Až asi pátý den jsem se trochu nudil a na obrázek se konečně podíval pořádně. Nechal jsem si ho zobrazit v plném rozlišení a ještě si to vyzvětšoval. A studoval detaily. Vlastně jsem se snažil zjistit jestli poznám, jakýže luk to Fred na obrázku vlastně má. No a pak jsem se konečně pořádně podíval co je vlastně napsáno tam dole.

  • Vlevo je .. pochopitelně .. podpis Freda Beara. Bez toho by to nebylo ono ...

  • Ale vpravo dole je taky něco .. koukám a zírám a na chvíli přestávám věřit vlastním očím ... zírám na text „Zdeněk Burian, Prague Czechoslovakia

 

Moment .. Zdeněk Burian ? Jako ten ZDENĚK BURIAN ?!

Okamžitě startuji Google a začínám hledat, jak vlastně vypadal podpis pana Buriana. A skutečně to odpovídá.

ZBsign 
 zvětšený podpis autora - Zdeňka Buriana


Náš slavný malíř, který se proslavil svými neskutečnými obrázky prehistorických zvířat, scén z Divokého západu, z války, scén z přírody  ... vlastně všeho možného .... tak ten že maloval Freda Beara ?

Nechápu, ale začínám pomalu věřit tomu, co mám před očima. A začínám hledat nějaké souvislosti. Jak se ti dva k sobě vůbec dostali ? Jak je možné, že se malíř, uvězněný v komunistickém Československu, dostane k malbě amerického propagátora bowhuntingu ? 

 

Zdeňka Buriana miluju odjakživa. Například jeho ilustrace knížek Josefa Augusty mě provázely celým dětstvím. Miluju "Divoký Západ" a historii Indiánských válek a jeho kresby na toto téma jsem vždy obdivoval. Kdykoliv jsem viděl něco od Zdeňka Buriana, nechápal jsem jak je možné něco tak krásného namalovat. 

ZB
Zdeněk Burian a jeho typická kresba ... 

 

A teď se tento člověk spojí s někým dalším, koho mám opravdu rád a jehož odkazu si nesmírně vážím. S Fredem Bearem.

V tuto chvíli se „obyčejný obrázek“ z aukce na eBayi stává docela osobní záležitostí. Jsem rozhodnutý ho získat za jakoukoliv cenu, tedy pokud se „počet nul bude pohybovat v řádu, na který jsem zvyklý“ :-) Naštěstí se povedlo, i když se skoro v poslední chvíli objevili další zájemci. A ani cena nakonec nebyla tak strašná (ono se skutečně nejedná originální malbu, ale o reprint, byť limitovaný a certifikovaný) .... 

A současně se snažím zjistit co nejvíce informací – odpovědí na otázku, co mají tito dva lidé společného. Jak se mohli potkat, kde se tak stalo, pokud se tak vůbec stalo ...

Při pátrání mimo jiné objevuji úžasné stránky, věnované odkazu malíře Zdeňka Buriana a nadšence, kteří se snaží zachovat jeho odkaz. Pro všechny, kdo by snad potřebovali doplnit vzdělání ohledně Zdeňka Buriana a jeho tvorby, doporučuji následující odkazy :


Díky jim za jejich práci.

 

Píšu jim dotaz .. uvádím o co jde, co jsem „objevil“ a prosím je o pomoc. Tiše doufám, že dostanu jednoznačnou odpověď typu .. "Ano... tehdy a tam ... ten a ten."

Bohužel, odpověď dostávám, ale moc mi nepomáhá. Ale trochu přeci jen ano. Rozhodně za ni autorům děkuji (znovu i zde, pokud by snad četli) . Více informací najdete v seznamu níže.

 

Takže, zatím jsem ve svém pátrání moc úspěšný nebyl. Ale nehodlám to vzdát a budu pokračovat. A pokud se mi snad povede zjistit něco nového, pak tento článek velmi rád zaktualizuji ...

Následuje „seznam“ faktů a otázek, které jsem si o obrázku „poskládal dohromady“. Sepsal jsem je, jak mi postupně přicházely na mysl (proto jsou někdy trošku nelogicky seřazeny).

Pokud někomu z vás přijde, že to přeháním .. pak možná ano .. ale mě to opravdu zaujalo a vy to číst nemusíte :-)

Pokud někde objevíte „chybu v úvaze“ děkuji předem za upozornění. Stejně tak budu vděčný za jakoukoliv informaci, která by mi pomohla se posunout dál.

A také se omlouvám, že budu nadále používat termín „obrázek“. Nejsem odborník a nevím zda mám použít „malba“ nebo „kresba“. Takže to bude „obrázek“ a hotovo :-)

 

  • Obrázek (přesněji jeho originální předlohu) nepochybně namaloval známý český malíř Zdeněk Burian. Howgh. Obrázek nepochybně zobrazuje Freda Beara. Howgh.

  • Podpis Zdeňka Buriana vpravo dole vznikl dozajista „signováním“ původního obrazu.

  • Dovolím si předpokládat, že obraz, respektive podpis ZB není „falsum“. Tedy podvod a že je pravý. Upřímně, nemyslím si, že by v USA byl Zdeněk Burian taková kapacita, aby se někomu „vyplatilo“ falšovat jeho podpis, navíc ještě v souvislosti s limitovanou „prestižní“ edicí obrázků, určených pro zasedání oficiální organizace.

  • Tento původní originál byl použitý k „výrobě“  limitované edice 1.000ks pro příležitost 1.setkání „American Archery Council“ (dále jen AAC).

  • A právě pro tento účel jej Fred Bear podepsal. Tedy přesněji, asi podepsal nějaký vzor – "mustr". Skoro určitě ne originální obraz (??). Tedy vznikl mustr, ze kterého se následně vyráběly kopie – „printy

  • Za podpisem Freda Beara je uveden rok 1985 (pokud čtu dobře). Tedy stejný rok, ve kterém se konalo ono 1.setkání AAC. Nicméně v tomto roce již malíř Zdeněk Burian nežil (umírá v roce 1981).

  • Tudíž původní originální malba musela vzniknout dříve.

    A teprve v roce 1985 se jej někdo rozhodl použít pro potřeby zasedání AAC a právě v tuto chvíli jej podepisuje Fred Bear.

Ale znovu – Zdeněk Burian musel originál namalovat dříve, kdy ještě žil. Tedy před rokem 1981.

  • Fred Bear na obrázku vypadá docela mladý. Nechci se pouštět do tipování „kolikže mu asi tak mohlo být“, ale jeho podoba odpovídá fotkám z jeho „nejlepšího období“.  Rozhodně nejde o FB z doby let 1970-1980.

  • Snažil jsem se na netu najít fotku, která by mohla být předlohou obrazu. Neúspěšně. Našel jsem „bambilion“ chronicky známých fotek. A také menší množství fotek, co už tak známé nejsou. Ale bohužel ani jednu, která by, byť jen vzdáleně, připomínala Freda jak nese uloveného rysa.

  • Pokud není podklad (fotka), nabízí se otázka – na základě čeho Zdeněk Burian obraz maloval ?

Je možné, že se s Fredem Bearem znali ? Osobně ?!  Nebo ho znal z jiných fotografií a zde pouze použil svoji fantazii a prostě namaloval „novou, zcela vymyšlenou scénu“ ?

  • Pokud se osobně neznali, jak Zdeněk Burian na Freda Beara přišel ? Ano, vím že Fred Bear byl známou postavou, ikonou už za svého života. Byl ve spoustě časopisů, v televizi ... v Americe bylo možné a snadné jej „potkat“ téměř všude. Ale Zdeněk Burian žil v ČSSR. A moc netuším, kde a jak se mohl k postavě Freda Beara „dostat“ ?

Kde se o něm doslechl tak, aby ho to inspirovalo k namalování obrazu ?

Podotýkám, že se bavíme o době bez Internetu, v době kdy v Československu vládne komunistický režim, který kontaktům s USA moc nebo vůbec nepřeje. Že by snad v „uvolněnějších šedesátých letech“ ?

  • V rámci „googlování“  jsem také narazil na příspěvek v jednom diskuzním fóru tohoto znění :

"...He is talking about the first commemorative print that the AAC put out about 20 years ago. It was Fred on a hunt in I believe Czechoslovakia...."

Tohle mě hodně překvapilo, protože zde autor tvrdí, že Fred Bear byl osobně lovit přímo v Československu. To by sice ledacos vysvětlovalo, ale o něčem podobném jsem prozatím nikde neslyšel ani nečetl. Opravdu se mi to nezdá, ale vyloučit to zatím nelze. Snažil jsem se to ověřit, ale nenašel jsem žádnou informaci, která by to potvrzovala.

Našel jsem ale informaci, že nějaký jiný americký bowhunter byl na loveckém výletě „za železnou oponou“ - v Československu. Ale nebyl to Fred Bear a ani tam nebyla zmínka o jeho přítomnosti. Takže možná se autor výše zmíněného diskuzního příspěvku pouze spletl ?

  • Je možné, že si u Zdeňka Buriana někdo obraz Freda Beara objednal ?

  • Jak už jsem napsal, kontaktoval jsem lidi, kteří se životem, tvorbou a odkazem Zdeňka Buriana zabývají. Dostal jsem o nich následujcí odpověď :

"... jedná se o olejomalbu a dle podpisu z padesátých let. O obrazech víme a je jich asi pět a všechny jsou někde v Americe, nic víc bohužel nevíme a ani to jak se ZB k tomuto dostal."

Na můj další dotaz, zda je alespoň známý obsah zmíněných maleb následovala další odpověď

"...nene, jak jsem psal nic víc nevíme a i ten váš vidím poprvé a volal jsem i kolegovi... neví se nic, bohužel."

 

  • Tak máme tu pět obrazů, které jsou někde v Americe. Co na nich je, kde jsou, nikdo neví. Ani proč je ZB namaloval a jak se do USA dostaly.

  • A máme tu zmínku o padesátých létech, což "záhadu" ještě víc prohlubuje. Protože to byl čas pro kontakty se Západem snad nejhorší možný.

    O to víc mě zajímá jak se k této práci Zdeněk Burian dostal. Pro koho byly jeho malby určeny a kde nakonec skončily.

 

Aktualizace 16.3.2015

Tak netrvalo to ani moc dlouho, vlastně jen několik hodin a v počítači se mi objevily nové informace - email, ze kterého vybírám podstatnou část :

Gratuluji k parádnímu objevu. Ze starých seznamů (viz přílohy z burianovské monografie 2005) víme, že Burian maloval v polovině padesátých let tři olejové portréty Freda Beara a dva temperové. Jak ke kontaktu mezi oběma došlo nikdo (?) netuší.

Ty oleje byly skoro na 100% zaslány do Spojených států. Před třemi lety jsem po tom pátral, oslovil jsem firmu Bass Pro, která jak jsem zjistil koupila Muzeum Freda Beara. Tušil jsem, že tam by ty portréty mohly fyzicky být.

Ozvala se mi jejich zákaznická linka s klasickými frázemi a nikdo nic nenašel. Po několika měsících jsem je oslovil znovu a opět ty sterilní kecy. Tak jsem to vzdal. (níže posílám zkopírované)
 
K emailu byly přiloženy scany z monografie, které jsem si dovolil sloučit do jednoho obrázku

piclist
 

a jako by těch novinek nebylo dost, ještě o několik hodin později další email, tentokrát z jiného zdroje :
 
děkuji Vám za velmi zajímavý dopis, který mi udělal opravdu velkou radost. O existenci portrétů (jsou 2!) Freda Beara jsem věděl, ale nikdy jsem je neviděl, Zd. Burian je maloval na objednávku z Michiganu. Obrazy jsou v kartotéce díla ZB popsány takto:
 
Fred Bear s uloveným rysem I.
1956, olej na plátně, rozměry: ?, vpravo dole: Z. Burian, Prague, Czechoslovakia
Portrét Freda Beara s uloveným rysem červeným, jehož má přehozeného kolem krku na obou ramenou. Postava je zobrazena zpředu do výše kolen.
 
Fred Bear s uloveným rysem II.
1956, olej na plátně, rozměry: ?, vpravo dole: Z. Burian, Prague
Portrét Freda Beara s uloveným rysem červeným, jehož má přehozeného na zádech. Celá postava je zobrazena ze strany.
 
Vlastníte tedy reprodukci portrétu č. I.
 
Databázi malířovy tvorby zpracovával od r. 1970 dr. Mazák. Jak je z popisu zřejmé, neznal rozměry portrétů (ZB si je podle všeho nezaznamenal, což je sice zvláštní, ale stát se to mohlo), je pravděpodobné, že byly v tomto případě víceméně shodné. Zd. Burian byl fenomenální portrétista, je to patrné i zde, kdy musel vycházet z Bearovy fotografie. Máte-li jeho knihy vydané do r. 1956, nejsou tam náhodou podobné záběry obličeje? Vše ostatní mohl malíř lehce dokomponovat sám, ale portrét musel malovat z předlohy, buď konkrétní, nebo ideální syntézou podoby z několika odlišných záběrů.
 
Pozorně jsem si pročetl Váš text na webu a domnívám se, že obě práce malíři zadal přímo Fred Bear, který je pak měl buď u sebe doma, nebo ve svém muzeu (neexistují záběry interiérů?). V r. 1985 se vhodnější portrét v reprodukci použil na pozvánku a Fred je zájemcům podepsal. V té době oba portréty byly bezpochyby součástí jeho majetku. Co se však s nimi stalo po jeho smrti, nevíme. Je pravděpodobné, že obě originální plátna jsou dosud v USA, možná stále ještě v Michigenu, mohli by je mít i Bearovi potomci (neexistuje kontakt na dědice?).
 

Takže, když sloučím informace z obou zdrojů, dostávám se k následujícím závěrům : 

  • Obrazů je celkem 5 a nyní známe alespoň jejich obsah. Jeden samostatný portrét Freda Beara, a k tomu 2x portrét s úlovkem - jednou rys a podruhé medvěd. Oba ve dvou variantách.

  • Objednávka na obrazy byla přímo z USA, konkrétně z Michiganu. A jaká náhoda - v letech 1947 až 1978 v Michiganu, konkrétně ve městě Grayling sidlí firma Bear Archery. Takže se lze domnívat, že objednávka na obrazy u Zdeňka Buriana přišla přímo od samotné firmy (a pravděpodobně od Freda Beara, pokud to snad nemělo být nějaké překvapení). 

    Což je ještě zajímavější, protože až dosud jsem se domníval, že se Zdeněk Burian nějak dozvěděl o Fredu Bearovi a namaloval jeho obraz (a ten se pak nějak dostal do USA). Ale nyní je zřejmé, že samotný Fred Bear se dozvěděl o Zdeňku Burianovi a kontaktoval ho. Což našeho slavného malíře dělá ještě slavnějším :-)

  • Obrazy nevznikly najednou, nebo přesněji těsně po sobě. Samotný portrét FB je v monografii datován 1955, obrazy s rysem pak 1956 a verze s medvědem je z roku 1958. Přiznám se, že netuším, jak rychle Z.Burian své obrazy maloval - pouze se domnívám, že mu malba 5 obrazů dozajista nezabrala 3 roky (jsem naprostý laik a pokud se pletu, pak se omlouvám a prosím o opravu). Spolupráce tedy trvala delší dobu a je možné, že obrazy byly zadávány postupně (asi se líbily, což se nedivím)

  • Víme, že naprostá většina věci, které s Fredem souvisely, byly nejprve vystaveny přímo v prostorách firmy a poté přesunuty do Muzea Freda Beara. To bylo nejprve kousek od továrny v Graylingu a následně se s celou firmou stěhuje na Floridu do Gainesville. Přesouvaly se všechny exponáty a tak se to bezesporu týkalo i obrazů (pokud tam byly).

  • V roce 2003 kupuje celé Muzeum Freda Beara společnost BassPro (mamutí řetezec prodejen s loveckými a outdoor potřebami). Některé vybrané kousky putují do jejich slavné "Archery Hall of Fame & Museum", která je k vidění v centrále firmy ve Springfieldu v Missouri. Bohužel spousta věcí, které se jim tam nevešly či nehodily, "mizí ze světa". Pravděpodobně pečlivě uloženy někam do skladů.

    Největší problém ale dnes je, že zaměstnanci BassPro (nebo alespoň ti, na které se nějak "dostanete") dnes většinou vůbec netuší, že jejich firma něco takového vlastní. A na jakékoliv dotazy sběratelů a nadšenců odpovídají buď vyhýbavě nebo odmítavě nebo vůbec (smutné zkušenosti uživatelů z diskuzních fór).

  • Nikde pochopitelně není řečeno, že se tento "skladový osud" musí nutně týkat i "našich" obrazů Freda Beara. Je klidně možné, že nebyly součástí muzea. Je možné, že zůstaly v pozůstalosti Freda Beara, nebo že v průběhu uplynulých let byly někomu darovány.

  • Nicméně muzeum je stopa. Nabízí se možnost detailně prostudovat existující fotografie z muzea, zda tam obrazy nebudou. A kontaktovat BassPro. Nebo spíš kontaktovat lidi, které znám z internetových diskuzí - opravdové sběratele a poprosit je o pomoc. Nyní aspoň víme, co hledáme a kde by to, teoreticky, mohlo být.

    Zkusím také využít své kontakty na lidi, kteří Freda znali osobně (pochopitelně jich není moc .. zas tak slavný nejsem). Ale je možné, že někteří z těch, kteří s ním mnoho let pracovali, si na něco zajímavého v souvislosti s obrazy vzpomenou.

 

A zajímavý poznatek mi přišel od Ratteho (znáte ho jako autora některých článků)

Má luk pro praváka. Podívej kde má toulec. Co jsem koukal tak vždycky nosil šípy letkama dolů a držák z leva. Tady to má naopak takže pro praváka.
Výsledek: obrázek nemá reálnou předlohu.

Pravda je, že Fred Bear, ač pravák, střílel "nalevo". Kvůli úrazu pravé ruky. Takže opravdu používal luk pro leváky. A pokud opravdu nosil šípy křidélky dolů (jak je ostatně běžné), pak je na obraze doopravdy toulec na špatné straně. Odpovídá luku pro praváka. Dobrý postřeh !  :-) 

 

Toť zatím vše ...

Tím zatím příběh obrázku, vydraženého na eBay, končí ... zatím, protože nekončí moje snaha zjistit o něco víc. Jakmile se objeví něco nového, pochopitelně se rád podělím.

Pokud někoho zmíněný obrázek a jeho "záhada" zaujala a přečetl si snad tento text se zájmem, jsem rád ... díky za pozornost

H.


disbut2