Menu

Pokud vás zaujala záhada o spolupráci Freda Beara a Zdeňka Buriana, pak pro vás mám malý Update ... nebo česky .. nové informace ...


Před nějakou dobou jsem zde publikoval článek o obrazu, na kterém je Fred Bear s uloveným rysem a který, podle signatury, namaloval v Praze slavný český malíř Zdeněk Burian. Dle informací, které máme, to bylo v roce 1956. O spolupráci těchto dvou legend nebylo dosud nic známo a stále je záhadou ....

Pokud snad původní článek unikl vaší pozornosti, pak doporučuji si jej nejprve přečíst a teprve potom pokračovat zde....



Zde bych pouze ve stručnosti shrnul základní fakta, která vyplynula z původního článku. Dovolím si používat následující zkratky (ZB - Zdeněk Burian a FB - Fred Bear). Díky za pochopení.

  • Víme, že ZB pro FB (přesněji objednávku z Michiganu, kde ve městě Grayling v té době sídlí Bear Archery) namaloval v letech 1955 až 1958 celkem 5 obrazů. Jeden portrét, pak dva s uloveným rysem a dva s uloveným medvědem.

  • Až do mého "objevu" nikdo z našich znalců díla ZB o obrazech neví nic detailního. Ani jak vypadají. Je znám pouze jednořádkový záznam a velmi stručný popis.

  • Nyní známe jednu verzi obrazu s rysem. Tu, která byla použitá pro účely limitovaného přetisku pro výroční zasedání AAC (American Archery Council) v roce 1985. Tu, kterou jsem objevil na eBay a podařilo se mi ji koupit. Zbývající obrazy jsou stále záhadou.

  • Není jasné, kdo obrazy vlastně objednal a za jakým účelem. Zda byly pro soukromé potřeby (třeba FB) nebo snad pro muzeum FB. A hlavně - není jasné, kde jsou obrazy (originály) dnes.

t myfb

Koupený reprint dorazil do ČR v pořádku a tak mi dělá každý den radost (ano, vím, že si zaslouží lepší orámování .. slibuji ... i na to dojde :-) )


No a já pochopitelně začal pátrat po osudu ostatních obrazů.

Oslovil jsem známé sběratele v USA, kteří se zajímají o osobu a život Freda Beara, napsal jsem nějaké příspěvky na nejznámější diskuzní fóra a s potěšením zjišťoval, že se moje pátrání dostalo až do "nejvyšších kruhů" - k lidem, kteří s Fredem Bearem strávili mnoho let, byli ve vedení Bear Archery - Dick Lattimer, Bob Kelly, Charlie Kroll, atd .. Nebo přesněji k jejich rodinám, protože bohužel většina těch lidí je dnes už po smrti a jejich rodinní příslušníci si na nic, co by bylo pro pátrání po ztracených obrazech užitečné, nevzpomínají. Škoda, že jsme nezačali pátrat před deseti lety ... vše by bylo asi o dost jednodušší.

Takže mi sice udělalo radost, že jsem od spousty lidí dostal emaily se zprávou, že je tento příbeh opravdu zaujal a že mi drží v dalším pátrání palce, ale bohužel jsem od nich nezískal žádné nové, užitečné informace. Většina z nich se shodovala v jednom - obrazy byly pravděpodobně v muzeu. Prohlédl jsem tedy všechny možné fotky z muzea FB, které jsem našel, ale nic .. nic .. nic .. 


Utekl nějaký čas a já pomalu přestal věřit tomu, že by se mohlo objevit něco nového. Až najednou, konci května, se mi ve schránce objevila zpráva od jednoho nadšence tradiční lukostřelby z USA se zajímavou informací. Na jednom uzavřeném diskuzním fóru je prý fotka, která by mě mohla zajímat. S jeho doporučením a s pochopením majitele fóra jsem získal k fotkám přístup.

Jde o soukromé fotky, které si jejich autor pořídil cca v roce 2001 při návštěvě muzea Freda Beara na Floridě. Vybírám ty, které jsou z našeho pohledu nějak zajímavé ..

t bobcat1


Hned na první najdeme nám známý obraz. Ano, na levé straně, za zády vycpaného medvěda, je známá malba - Fred Bear s uloveným rysem. Paráda, tak zde máme originál nám známeho obrazu. Jenže na fotce je pár věcí, které mě trošku matou ? 

  • pod obrazem je pamětní známka (ta byla také součástí reprintu pro AAC). Proč je u originálu známka od reprintu?
  • a vpravo od obrazu je zarámovaný certifikát, který pro účely reprintů dokládá jeho pravost - obsahuje číslo daného přetisku (od 1 do 1000).
  • Otázkou ovšem je, proč by vedle originálního obrazu, vystavovali certifikát, jenž se používal pouze pro přetisky? Nebo že by šlo "pouze" o přetisk ?
  • Ale proč by v Muzeu FB vystavovali přetisk, když měli s nějvětší pravděpodobností, k dispozici originál???
  • Nebo .. možná šlo pouze o doplňující informaci, že tento obraz byl použitý pro účely zasedání AAC (a k tomu účelu ukázali i Certifikát).
  • Těžko říct, protože kvalita fotky bohužel neumožňuje detailní průzkum.
  • Pro originál mluví hlavně to, že na obraze (s největší pravděpodobností) chybí podpis Freda Beara (vlevo dole). FB obraz (nebo master kopii) podepsal v roce 1985 právě pro účel přetisků pro účely AAC. Ale na tomto obraze podpis vidět není. Takže to by naopak dokládalo, že jde o originál. Opět těžko říct, protože kvalita fotky detailní průzkum moc neumožňuje.

 

No ať je to jak je to, pokračujme dál. Máme tady další zajímavou fotku ...

t bobcat2


Když se podíváte pořádně na pravou stranu, uvidíte obraz na téma "Fred Bear s rysem", ale tentokrát zboku.

Ano, jednoznačně jde o druhou verzi malby na téma "Fred Bear s rysem". Bohužel kvalita původní fotografie opět neumožňuje získat více detailů, takže následující "zvětšenina"  je asi maximum, které z fotky "vyrazíme".

t bobcat2 detail


K této verzi obrazu možná jedna souvislost (?). Nebo zajímavost. Okamžitě mi připomněla jednu fotku, kterou už jsem někde viděl. A po chvíli hledání jsem ji znovu našel.

Je z knihy od Charlieho Krolla - Fred Bear: the Biography of an Outdoorsman, kde na straně 72 je fotografie FB s úlovkem, a vše vypadá docela podobně, jako je scéna na obraze ... 

t FB wildcat photo copy


V knize je sice popiska, že se jedná o "wildcat" nikoliv o "bobcat", ale ... podobnost tu je :-) Také podotýkám, že fotka je mnohem staršího data než "naše obrazy", takže Fred vypadá mlaději a hlavně ... luk je úplně jiný (v 30tých letech byla výroba luků ještě individuální ruční práce a FB měl pravděpodobně v ruce luk své výroby nebo luk od N.Grumleyho).


Prohlížím další fotky a na jedné objevuji malbu FB s medvědem, která by snad mohla ... snad ... nejsem si jistý .. přijde mi taková trošku jiná .. no posuďte sami ...

t bear 1x


... no, ale já tu nejsem od toho, abych byl expert přes Buriana. Takže všechny svoje objevy sumíruju do emailu a posílám lidem, kteří se o Z.Buriana a jeho dílo dlouhodobě zajímají ... no a za chvíli mám odpovědi.

O obraze s rysem "zboku" není pochyb. To je jednoznačně další Zdeněk Burian. S medvědem to tak úspěšné, zdá se, není : 

Velký obraz s medvědem souvisí podle mého s konkrétním úlovkem jako takovým, který je nad ním (viz popiska, resp. Grizzly, Yukon, 1956). Signatura může být skryta ve stínu vlevo dole, pro kvalifikované posouzení autorství bychom potřebovali kvalitnější foto. Naše hledané medvědí kousky to být ale nemohou, víme, že jde o menší tempery na výšku (mohou být skryty na některých dalších fotografiích!). 
 

A od dalšího experta na Z.Buriana dostávám velmi podobný verdikt : 

Takže známe i druhý olej FB s bobcatem a víme, že je taky v Americe. Ten s tím medvědem s největší pravděpodobností ne... Už jenom proto, že by mělo jít o rozměry 30 x 25, takže spíš "na výšku"...


Ale jak jde čas, i experti  začínají pochybovat - od autora prvního názoru přichází "opravný" email : :-)

Začínám se zvolna přiklánět k možnosti, že portrét FB se zabitým medvědem by mohl být ZB. Pozorně jsem si obraz prohlédl, chtělo by to kvalitnější snímek, ale není to vyloučeno. Navíc jde o “naše ZB/FB léta” (1955 – 58), resp. 1956. Pokud by v té době měl FB jiného portrétistu, proč by oslovoval ZB? Je sice podivné, že by tak velký olej chyběl v databázi dr. Mazáka, ale víme z jiných případů, že se to stávalo, dokonce i u obrazů, které vznikaly během zpracovávání kartotéky samé ... 



Ano, kvalita fotek, které máme k dispozici, je skutečný problém ... ale upřímně netuším, v jaké formátu jsou originály vůbec foceny. Zda na klasický kinofilm a fotky z webu, které mám k dispozici, jsou pouze nekvalitní skeny, nebo zda šlo o nějaký prehistorický digitál. Zkouším kontatovat autora fotek, ale v tomto případě bez úspěchu. Zatím. Hodlám to zkoušet dál, pokud mě vysloveně nepošle někam ... nebo nepošle ty fotky :-)

 

Ale pochybostem a možným překvapením není zdaleka konec ... podívejte se znovu na první fotku z muzea (tu, kde je nám známý obraz s rysem) a vpravo nahoře si můžete všimnout kresby medvědí hlavy, která má "velmi podezřelý rukopis".

bear head detail


Ano, tahle kresba skutečně vypadá, že by mohla být od ZB. Jenže, o podobné kresbě není nikde v dostupných záznamech ani zmínka(?). A toto si o ní myslí i odborníci : 

"Burianoidní" kresba hlavy medvěda (mezi trofejemi vpravo nahoře, resp. bobcat1) mě přivedla k úvaze, že "Burka" mohl FB věnovat i některé své práce jen tak (mimo "protokol", resp. objednávku).

...

I kresba medvěda se zakroucenou signaturou vpravo dole je “podezřelá”. Pokud je to skutečně ZB a mimo protokol, svědčilo by to o hlubším vztahu mezi nimi.


Opět ... bez možnosti prozkoumat na fotce detaily .. podpis .. se můžeme pouze dohadovat ... 

 

Jenže stále není překvapením konec. Po několika dnech mi přichází další email s naprosto novou informací : 

Včera mi volal kolega badatel, který mě šokoval následující zprávou.
Díval se do svých poznámek, které si kdysi vypisoval z kopie ZB kartotéky dr. Mazáka. Tvrdí, že tam byla ještě jedna ZB práce pro FB (!), a sice uhel "Chlapec s pstruhem", podpis vpravo dole + Prague, 1953 (!), s Mazákovou poznámkou: pro Freda Beara, Michigan, a angl. překladem názvu (který je pravd. součástí kresby).

BOMBA! Co si o tom myslet? Ti dva se tedy znali už od r. 1953! A vzájemný kontakt nezačal portrétem, ale touto kresbou. PROČ? Záhada veliká; otazníky, kam se člověk podívá.

Pokud jsme si předtím mysleli, že spolupráce začala portrétem FB, resp. olejem 1955, mělo to svou logiku a vypadalo to jako objednávka ze strany Michiganu. Víme-li ale nyní, že první vlaštovkou byla tato menší práce (skoro by se dalo říci až intimní, resp. předpokládající hlubší vztah k tématu) z r. 1953, je docela možné, že vše bylo zahájeno ze strany malíře (!); FB by si přece u něj neobjednával právě tento uhel.
ZB neměl problém s angličtinou, naopak, známe některé jeho cizojazyčné dopisy. Mohl se se životem a názory FB seznámit kupř. z čas. LIFE, kde, jak jsem se dočetl, mělo o FB něco vyjít ...

... Nebo mu o FB řekl někdo blízký. Mohlo to tak být? Proč ne. A ZB poslal FB jako výraz sympatií tento uhel - a pak už to jelo samospádem. Životní postoj FB musel jednoznačně ZB hluboce oslovit. ZB nedůvěřoval současné civilizaci, byl celoživotním ctitelem tzv. primitivních národů, nade vše miloval přírodu a byl jedním z prvních zakládajících členů trampského hnutí v Československu. Sám sice zvířata nikdy nestřílel, ale názory FB mu mohly být opravdu blízké. Není oním chlapcem se pstruhem nakonec FB sám? Neexistuje někde v literatuře nějaká zmínka o jeho loveckých začátcích v tomto smyslu?

Nevíme. Zatím. Jisté je jen to, že v této chvíli existuje prokazatelně 6 ZB prací pro FB z let 1953 až 1958. A možná jsou někde i další...


Chlapec s pstruhem ? Dávalo by to smysl ? No pochopitelně ano, protože další velkou životní vášní Freda Beara bylo rybaření - konkrétně "muškaření", které se používá zejména pro lov pstruhů. 

Fred Bear flyfish



Tak .. hledali jsme 5 obrazů a teď zjevně hledáme 6. A pokud by se snad medvědí hlava ukázala jako "trefa", pak by těch obrazů bylo ještě víc. Zatím nám naše pátrání přináší více otázek než odpovědí. 

Nicméně, pokud bychom z výše uvedených nových informací měli vyvodit nějaký závěr, pak asi to, že spolupráce Zdeňka Buriana a Freda Beara byla mnohem delší, než jsme vůbec předpokládali. A jejich vztah pravděpodobně byl mnohem hlubší než jednoduché schéma "zákazník-objednávka-jednorázový dodavatel".

Z maleb, o kterých víme z monografie, známe nyní dvě. Shodou okolností obě jsou "ty s rysem". Ostatní zatím unikají a přibývají další ...

 

A máme tu ještě jednu dobrou a jednu špatnou zprávu : 

  • Ta dobrá je, že obrazy (nebo alespoň některé) byly vystaveny v muzeu Freda Beara. To znamená, že mohou být zachyceny na dalších fotkách. To znamená, že byly lidem na očích a někdo si možná vzpomene, že něco takového viděl. Přeci jen, Muzeum na Floridě bylo zavřeno v roce 2003, což není zase tak úplně dávno.

  • Ta špatná naopak je, že obrazy, stejně jako všechny další exponáty původního muzea FB, dnes vlastní firma BassPro.

    A bohužel, tato  firma není zrovna nejlepším strážcem odkazu Freda Beara a věcí, které nákupem muzea získala :-(

    Až na pár vyjímek, které jsou vystaveny v Hall Of Fame v centrále firmy ve Springfieldu, jsou všechny ostatní exponáty uložené někde ve skladištích. "Ztracené", bez možnosti přístupu, prozkoumání. Bez pořádné evidence toho, co tam vlastně je, bez možnosti prověřit, zda tam dotyčná věc je nebo není.

    A firma BP bohužel odmítá jakoukoliv komunikaci na toto téma (všeobecná a smutná zkušenost).

 

Nicméně bylo by asi zbytečné zoufat předčasně. Ještě není všem dnům konec a našemu pátrání také. Třeba se zase znovu objeví nějaká nová stopa. Pokud ano, dám vám pochopitelně vědět ..

H.


disbut2