Menu

Předně jeden fakt. Střílet z luku se z jakékoli knížky nenaučíte. Naučíte se to tak, že budete střílet a budete mít za zády člověka, který o střílení něco ví a bude vás opravovat. Bude dohlížet na to, abyste správně vykonávali techniku střelby. Třeba techniku, která je popsána v této knize ...

O co jde...

01 vnitru obalkaKnihu napsal Lee Kisik s pomocí několika svých svěřenců a jde asi o nejucelenější elaborát exaktně popisující biomechaniku sportovního lukostřelce. Autor má dlouholeté zkušenosti s trénováním lukostřelby v korejské a americké reprezentaci a několik úspěšných olympijských medailistů na kontě. Ač je dnes už text poměrně letitý a technika samotná se stále vyvíjí, je v obecné rovině stále v platnosti a její funkčnost si můžeme ověřit na úspěších Bradyho Ellisona, americké lukostřelecké hvězdy první kategorie. Ellison je na mnoha fotografiích v knize zachycený jako model. Ovšem v zárodku kariéry jako mladý adolescent. Kam tedy povedou znalosti v této knize, pokud se je dobře naučíme, vidíme.

Popis techniky je tématicky rozdělen do kapitol v podstatě kopírujících fázi výstřelu. Začíná se postojem, pokračuje se způsobem nátahu, následuje kotvení atd. Konec knihy patří míření a několika doplňkovým informacím týkajících se tréningu, soustředění, načasování výstřelu apod. Právě tyto "obecné" informace jsou vítaným kořením knihy a tvoří příjemnou informativní protiváhu k explicitnímu popisu sekvence pohybů, který dominuje. Přesto jde jen o nutné minimum a o tréningové metodice se toho zde moc nedozvíme, stejně jako o technickém vybavení a jeho nastavení o němž informace chybí úplně.

Text v knize není moc obsažný, ale je velmi hutný a některé kapitoly je třeba rozhodně přečíst vícekrát. Obrázková dokumentace je bohatá a v rámci možností vyčerpávající. Překlad je na úrovni i když občas tahá za oči názvoslovím, ale přiznám se, že nevím, jak některé termíny lépe přeložit, protože je vůbec nepoužívám, ani jsem je nikdy v češtině neslyšel. Což je možná příznačně právě ten rozdíl mezi českou a americkou reprezentací - mají pojmenované věci o nichž by nás ani nenapadlo přemýšlet :-)

Dobrý sluha, ale...

Už podle obrázku na obalu knihy je znát, že je striktně určena pro sportovní střelce z olympijského luku. Některé části obsahující velmi zásadní pravdy mohou na sebe naroubovat i střelci z holých sportovních luků a i pro kladkové luky se styčné body asi najdou, ale čím více se vzdalujeme od sportovna, tím méně je popis techniky platný. Pro tradiční střelce bude asi jen velmi zhruba informativní.

Další z ne úplně zjevných zádrhelů knihy je skutečnost, že už z povahy věci nemůže jít o učebnici, ale o referenční příručku. Kissikova technika je sice léty a praxí ověřená a z toho co se běžně učí asi v nejširší míře nasaditelná na největší počet střelců. To však stále neznamená, že je dokonale univerzální. Dobrý trenér z ní určitě načerpá mnoho podnětů a cenných detailů, ale stejně vždycky dojde do bodu, že vzhledem k silovým možnostem, nebo fyziognomickým vlastnostem střelce stejně bude možné nasadit jen část metodiky. Protože nejsme všichni stavěni jako Ellison. Otázka je, jestli aplikace částí techniky bude funkční.

Lukostřelba navíc není černobílá. Největší chybou podle mě je interpretovat knihu dogmaticky a cpát své svěřence nekompromisně bez kontextu do mantinelů knihou vytyčených. Protože "takhle se to dělá!". Osobně jsem ke knize přistoupil tak, že jsem jí jednou přečetl a místa o kterých vím, že jsou pro mě problematická podrobně prostudoval. Moc mi to stejně neřeklo. Ani s druhým čtením jsem nebyl moudřejší. Takže jsem knihu úplně odložil jako nepoužitelnou. Postupem času se mi ale občas při střílení povedlo něco o čem jsem si myslel, že je dobrý nápad. V okamžiku kdy jsem ten konkrétní technický element prožil na vlastní kůži ve výstřelu a přesně věděl jak vypadá, jsem se šel zpětně podívat do knihy a pokud to tam bylo popsané, bylo jasné, že jsem na správné cestě. Text v knize pak nabýval úplně jiných kontur a zdánlivě banální věty dalekosáhlého významu, který vám docvakne až když fyzicky ucítíte o co jde. Pokud ale fyzicky nerozumíte tomu co děláte, nebo se snažíte udělat, bude vám byť sebelépe psaný text platný asi tak jako celoživotnímu slepci omalovánky.

Komu je kniha určena?

Proto si myslím, že kniha by měla přijít do ruky zejména zkušenějším lukostřelcům, kteří už dlouho aktivně střílí a trénují buď úplně sami, nebo pod dohledem a nikoli pod dozorem. Případně protřelým trenérům s letitými zkušenostmi, kteří ví o střílení první poslední a potřebují doladit detaily, nebo je zajímá jak to dělají ti druzí. Obě tyto skupiny budou patrně schopné přiměřené interpretace knihy. Budou schopné si z knihy vybrat části, které jim sedí a aplikovat je doslova na vlastní kostru.

Naopak bych před ní úplně zrazoval začátečníky nebo začínající instruktory, u nichž hrozí tendence moudrům v knize přehnaně podléhat a na jejím základě pak sami sebe, nebo někoho jiného docela slušně vykolejit. Uchopit knihu jako učebnici a naučit se podle ní střílet, pokud skutečně nevíte o co jde, podle mě nejde. Pokud ale z větší části střílet umíte, znáte podstatu své techniky i své limitace a dokážete s nimi pracovat, ale některé technické finesy či detaily pouze tušíte, dostanete v ní mocného pomocníka, který vás má šanci posunout dál.

ML.

disbut2